« zpět na výpis článků

Místo jízdenky se v MHD můžete těšit na platbu kartou

Bezkontaktní platba kartou slaví v Čechách úspěch. Postupně se začne uplatňovat i v hromadné dopravě. S bezkontaktní platbou už začala Plzeň.

 

Bezkontaktní bankovní karty se začínají prosazovat v městské hromadné dopravě. Kromě Plzně je od července zařadí i Liberec a chystá je Ostrava.

Bezhotovostně a bez nutnosti zadávat PIN kód se dá za veřejnou dopravu zaplatit už ve čtyřech městech a na vybraných meziměstských linkách společnosti Arriva. Průkopníkem se už v loňském roce stal Liberec. Postupně se k němu přidaly Brno, Praha a Plzeň. Až na Plzeň jde ale jen o vybrané linky nebo automaty.

"Platba bezkontaktními platebními kartami se nám nyní jeví jako velmi efektivní nástroj, který se bude v budoucnu čím dál více prosazovat. Za několik let bychom se mohli dočkat toho, že to bude dominantní způsob platby za jízdné," říká Linda Hailichová, mluvčí brněnského dopravního podniku. Zároveň to ale nikdy nebude řešení pro každého. "V reálu vždy bude určitá část obyvatel, která nemá žádnou platební kartu," upozorňuje na limity Klára Pačesová z tiskového oddělení České spořitelny.

"Lidé už nechtějí řešit, zda mají drobné na nákup lístků v automatu nebo u trafikanta. Chtějí platit kartou, což jasně dokazují dosavadní výsledky pilotních projektů," řekla k projektu Martina Kirchrathová, ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard.

Platby bezkontaktní kartou jsou určené pro cestující, kteří nevědí, jak si obstarat jízdenku, nejčastěji pro turisty a cizince. Dlouhodobější předplatné jízdného se stále řeší přes Plzeňskou kartu. V Plzni také stále fungují SMS jízdenky a papírové doklady.

První byl Liberec

Prvním městem v Česku, které se zaváděním bezkontaktních plateb v hromadné dopravě začalo, byl Liberec. Cestující tam mohou za jízdenky platit bezkontaktní platební kartou od loňského roku u automatu na terminálu městské dopravy. Od července je pak bezkontaktně možné platit ve všech tramvajích na linkách 2 a 3.

Brno systém používá v linkách spojujících centrum města s letištěm. V centru Brna je navíc hned několik automatů, ve kterých je možné použít kartu. Takto zaplacené jízdenky tvoří zhruba třetinu celkového prodeje v těchto automatech.

Odzkoušet bezkontaktní karty na lince na letiště chce také Praha. "Pražský dopravní podnik v tuto chvíli připravuje zkušební fázi projektu plateb bezkontaktní kartou na lince na Letiště Václava Havla," řekl tiskový mluvčí podniku Jiří Štábl. V Praze lze za jízdenku zaplatit bezkontaktně ještě v automatech na hlavním nádraží a na letišti.

Bankovní karty by se postupně mohly začít prosazovat i jako nositelé dlouhodobých jízdenek. "Určitě by to mohla být do budoucna pro dopravce a cestující dobrá alternativa," dodává za brněnský dopravní podnik Hailichová. Na začátku letošního roku začala s provozem bezkontaktních terminálů i společnost Arriva. Osadila s nimi deset meziměstských autobusů na třech linkách. "Naším cílem je rozšířit tuto moderní a pro zákazníka pohodlnou službu ještě do konce tohoto roku na 300 vozů. Ty pokryjí všechny důležité dopravní uzly v České republice," informoval generální ředitel společnosti Daniel Adamka

Bezkontaktní platby do Česka dorazily v roce 2011, kdy začaly karty s touto funkcí vydávat první dvě banky - Citibank a Česká spořitelna. Loni už Češi „bezkontaktně“ poprvé v historii utratili přes sto miliard korun - konkrétně 108,3 miliardy, tedy zhruba pětkrát více oproti roku 2013. Je to současně více, než kolik ještě před deseti lety utratili za rok kartami celkem. V roce 2014 jsme kartami celkově utratili 375 miliard korun.

Další tematické články: bankovní poplatky, kreditní karty, Půjčka úvěr

 

Další článek: Na Porovnej24.cz nově najdete i kartu Diners Club Pure+ se spoustou výhod »