« zpět na výpis článků

Máte „bordel“ v autě? Pojišťovna si vás vychutná

Průměrné stáří aut v ČR je bezmála 15 let. Pokud takové auto používáte i přesto, že není technicky v pořádku, může se v případě nehody stát, že po vás pojišťovna bude chtít plnou úhradu škody, kterou vyplatila z vašeho povinného ručení.

povinné ručení

  povinné ručení   Srovnat ceny povinného ručení

 

Pokud jezdíte na sjetých gumách, nefunguje vám ruční brzda nebo vaše auto trpí jiným neduhem, riskujete, že pokud způsobíte nehodu, budete veškerou škodu platit ze svého. Povinné ručení vás nezachrání. Pojišťovna po vás může chtít vrácení vyplacené škody. Což nemusí být vždy jen pomačkaná náhražka plechu, ale třeba i úhrada ušlého zisku ze zaměstnání tomu, kdo vaší nehodu kvůli vašemu zanedbání technického stavu vozidla „odnesl.“

Nehody v ČR

Předloni šetřila policie téměř 86 tisíc dopravních nehod. Mezi jejich hlavní příčiny patřil nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. Evidovány jsou ale i dopravní nehody, za které může technická závada na motorovém vozidle. A právě v případech, kdy existuje příčinná souvislost mezi vznikem škody a špatným technickým stavem vozidla, může pojišťovna požadovat po klientovi až stoprocentní úhradu pojistného plnění z povinného ručení.

Právo pojistitele na úhradu vyplacené částky vychází ze zákona a provozování vozidla, které svým technickým stavem neodpovídá požadavkům bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Poškozenému pojišťovna vždy musí zaplatit náklady na opravu vozidla. Ovšem pokud se prokáže, že viník nehody porušil některou ze základních povinností týkající se provozu na pozemních komunikacích a že toto porušení má příčinnou souvislost se vznikem škody, pak má pojišťovna právo na vrácení vyplacené částky.

Až 100 procent

Technický stav na nehodě zúčastněných vozidel policisté kontrolují vždy. Posuzují polohy ovládacích prvků vozidla, postavení kol, určují charakter poškození jako nedílnou součást ohledání místa dopravní nehody a o tom všem pořizují záznam. Pokud se ukáže, že špatný technický stav vozidla měl vliv na vznik nebo rozsah nehody, pojišťovna to prošetří a stanoví rozsah finančního postihu od deseti až po sto procent.

Nový občanský zákoník, který začal platit od roku 2014, výrazně zvýšil možné odškodnění pro oběti dopravních nehod. Řidiči by tak měli uvažovat o tom, že v případě havárie nemusí stačit jen minimální, zákonem stanovený limit pojištění 35 milionů korun na škody na zdraví a 35 milionů korun na majetku. Dle serveru Porovnej24.cz vyjde povinné ručení s minimálním zákonným limitem na vůz o objemu motoru 1,4, pro osobu ve věku 45 let, která bydlí ve městě velikosti Písku a disponuje maximálním bonusem, na necelých 1 600 korun ročně. V případě navýšení limitu za škody na majetku a zdraví na dvakrát sto milionů korun, vyjde pojistné na zhruba 1 700 korun ročně.

Další tematické články: životní pojištění, povinné ručení

 

Další článek: Pojištění: do auta investujeme víc než do svého zdraví »