« zpět na výpis článků

Změna dodavatele před létem se vyplatí

Přes 250 tisíc domácností loni přešlo k jinému dodavateli elektřiny. Změna dodavatele je ze zákona zdarma. Změna však není samozřejmá. O tom, jak často mohou domácnosti poskytovatele energie změnit, rozhoduje typ smlouvy. Nespokojenému zákazníkovi může s urychleným odchodem pomoci zvýšení ceny nebo změna obchodních podmínek. O této možnosti však ví méně než polovina českých odběratelů.

 elektřina  Srovnejte ceny elektřiny    plyn  Srovnejte ceny plynu

 

Pokud se rozhodnete pro změnu dodavatele, měli byste kromě ceny u nové společnosti zkontrolovat i typ smlouvy u stávajícího obchodníka. Obchodní podmínky smlouvy totiž rozhodují o tom, zda můžete výpověď podat okamžitě nebo výhradně k určitému datu. Kromě klasické výpovědi mohou odběratelé využít také odstoupení od smlouvy v případě, kdy dodavatel navýší ceny nebo změní obchodní podmínky. Další možností, jak ušetřit za elektřinu nebo plyn, je tzv. retence – tedy změna produktu.

Výpovědní lhůta je 3 měsíce

Dodavatelé běžně nabízejí dva typy smluv: na dobu neurčitou a na dobu určitou. Rozdíl je v tom, že smlouvu na dobu neurčitou lze vypovědět kdykoli v průběhu roku a po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty začíná domácnost odebírat energii od nového dodavatele. Smlouva na dobu určitou se sjednává na konkrétní období - většinou na dva nebo tři roky, případně je její konec stanoven ke konkrétnímu datu.

V případě, že jste dodavatele neměnili, ani nepodepisovali žádný dodatek na slevu u stávající společnosti, je pravděpodobné, že máte uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou. V tomto případě se vám vyplatí změnit dodavatele na jaře.

Srovnejte si nabídky cen elektřiny a plynu, změňte dodavatele a ušetřete.

Jestliže dodavatel zdraží, můžete odejít okamžitě

V případě, že dodavatel zdražuje energie nebo mění obchodní podmínky, můžete od smlouvy odstoupit ve zkrácené lhůtě. O podobné eventualitě nicméně stále nejsou informováni všichni odběratelé.

Novela energetického zákona z roku 2011 však hovoří jasně. Pokud dodavatel energie zdraží nebo změní obchodní podmínky, zákazník může v krátké době bezplatně odejít. Lhůta, do kdy je třeba odstoupení podat, se liší podle toho, zda a jak dodavatel změnu zákazníkovi oznámí. Obchodník by měl o chystané změně zákazníka poučit nejpozději 30 dní před zvýšením cen nebo úpravou obchodních podmínek. Ještě 10 dnů před tím, než změny nabydou účinnosti, můžete od smlouvy odstoupit.

Pokud dodavatel změnu obchodních podmínek neoznámí zákazníkovi adresně, například dopisem, e-mailem nebo SMS zprávou, lhůta pro odstoupení se prodlužuje a od smlouvy lze odstoupit ještě 3 měsíce poté, co změny nabyly účinnosti.

Využít se dají i akční nabídky pro stávající zákazníky

Alternativou změny dodavatele může být sjednání nového produktu (tarifu) u stávající společnosti. Takzvanými retenčními nabídkami se snaží společnosti své stávající klienty udržet. I tak se dá získat nižší cena elektřiny nebo plynu, a to bez poměrně náročného procesu změny dodavatele. Stačí pouze kontaktovat svého dodavatele na zákaznické lince a požádat o nový tarif.

Další tematické články: srovnání ceny elektřiny, srovnání ceny plynu, ceny energií

 

Další článek: 6 tipů, jak v létě ušetřit za energie »