« zpět na výpis článků

Jezdit bez povinného ručení je nejen nezákonné, ale řidiče může i finančně zruinovat

Policie ČR avizovala, že si došlápne na ty řidiče, kteří nemají povinné ručení. Spolu se zákonodárci chce do zákona o pojištění vrátit povinnost hradit poplatek za nepojištěné auto. „Když nemáte povinné ručení, už teď nesmíte na silnici. Když vyjedete, hrozí vám jen pokuta. Tedy v případě, že nezpůsobíte nehodu,“ říká analytik pojistného trhu Porovnej24 Zdeněk Novák.

půjčky

  povinné ručení   Srovnat ceny povinného ručení

 

Povinné ručení stojí v Česku v průměru 2800 korun ročně. Při pečlivém srovnání cen na trhu a různých bonusů pro ukázněné motoristy, které nabízejí pojišťovny, lze však pořídit o poznání levněji. I přesto podle odhadů v České republice jezdí po českých silnicích na 130 tisíc vozidel bez sjednaného povinného ručení. V ČR je přitom registrováno zhruba pět milionů aut.

Podle údajů České kanceláře pojistitelů tato auta ročně způsobí až tři tisíce nepojištěných škod za stovky milionů korun. To by se však mělo brzy změnit,“vysvětluje Zdeněk Novák.

Asi nejznámějším neplatičem povinného ručení je bývalý lektor policejní akademie Karel Kadlec. Ten bude muset za nabourání 29 aut na pražských Vinohradech zaplatit 1,65 milionu korun ze svého. Poslanci napříč stranami v novele zákona o pojištění navrhují, aby ti, kteří neplatí povinné ručení, museli za každý den, kdy jejich auto není pojištěno, odvést příspěvek do garančního fondu, ze kterého se hradí škody za dopravní nehody. Výše příspěvku by vždy měla být podstatně vyšší než běžné pojistné u­ komerční pojišťovny, neboť je nutné zachovat dostatečnou motivaci k uzavírání standardního povinného pojištění odpovědnosti.

TIP: Najděte si nejlevnější povinné ruření na Porovnej24.cz

Tím by došlo k odstranění nespravedlnosti, kdy do garančního fondu přispívali jen ti, kdo si pojistku platí,“tvrdí Novák. Podle něj výše příspěvku pro neplatiče zatím není jasná. Stanovit ji má ministerstvo financí.

Podobný poplatek už v zákoně v minulosti byl. Sněmovna ho však v roce 2014 zrušila. Kolem jeho placení byla totiž mnoho nesrovnalostí. Často se totiž stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v registrech vymáhala povinné ručení zpětně za léta i po lidech, kteří už dávno auto prodali. Lidé pak museli složitě dokazovat, že se jich povinný poplatek netýkal.

Současná praxe prozatím funguje tak, že nepojištění viníci obvykle zvládají uhradit zpět do garančního fondu jen zhruba 30 procent z částky, kterou za ně kancelář uhradí, zbytek za nepojištěné řidiče zaplatí pojišťovny. Ty musí ročně přispět do fondu zhruba 250 miliony.

Kompletní přehled nejvýhodnějšího povinného ručení i havarijního pojištění najdete na Porovnej24.cz

 

Další tematické články: povinné ručení

 

Další článek: Na co si dát pozor nejen při ohlášení dopravní nehody »