Menu
Místo, které je
přesně pro vás
Všechny vaše kalkulace, smlouvy a
údaje máte v klientské zóně
Stačí jen použít e-mail,
který jste zadali při srovnání
Doporuč a získej!
Pošlete to dál a vydělejte
Sdílejte svůj
odkaz
Kamarád
ušetří
Získá bonus
200 Kč
A vy vyděláte
peníze
Partnerský kód nebyl nalezen

Nedoplatek za elektřinu: vyznáte se ve vyúčtování?

article big
8 minut čtení
Energie
25.2.2019

Vykouklo na vás ze schránky vyúčtování elektřiny? Nedočkavě jste rozřízli obálku, podívali se na fakturu v příjemném očekávání hezkého přeplatku a nestačíte se divit. Na faktuře vidíte horentní sumu, kterou je potřeba doplatit. Co dělat, když vám přijde nedoplatek za elektřinu a kdy můžete podat reklamaci?

Faktura za elektřinu dokáže nemile překvapit kohokoliv z nás. Divíte se, kde se ten ohromný nedoplatek vzal a za co vlastně platíte? Projděte si jednotlivé položky vyúčtování a naučte se chápat jejich význam.

Vyznáte se ve svém vyúčtování?

Na první straně faktury bývá uvedeno:

  • kontaktní údaje na dodavatele a odběratele,
  • vaše zákaznické číslo – to potřebujete při komunikaci s poskytovatelem elektřiny,
  • variabilní symbol
  • daně a finanční vyrovnání
  • výše záloh na další období a jejich četnost.

Na další stránce najdete přehled zaplacených záloh a další informace. Nakonec se dostanete k detailům vyúčtování. Zde jsou rozepsané jednotlivé části, ze kterých se pak sestaví celá částka.

Regulované platby za dopravu elektřiny obsahují:

  • poplatky za jistič na měsíc,
  • poplatky za distribuci elektřiny za každou spotřebovanou megawatthodinu,
  • platbu za systémové služby, poplatek na podporu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů, cenu za činnost zúčtování Operátora trhu (za každou spotřebovanou megawatthodinu).

Neregulované platby (za silovou elektřinu) obsahují:

  • poplatek dodavateli (měsíční),
  • platba za dodávky elektřiny (konkrétní spotřeba).

Poznámka: K výsledné ceně elektřiny musíte připočíst ještě DPH (21 %) a daň z elektřiny (28,30 korun bez DPH za každou spotřebovanou megawatthodinu ve vysokém i nízkém tarifu).

Zdá se vám, že je ve vyúčtování chyba? Můžete ho reklamovat

S elektřinou je to stejné jako u jiného zboží nebo služeb. Můžete si vybrat, od koho budete elektřinu odebírat a máte i právo se ohradit proti nesrovnalostem – reklamovat fakturu za elektřinu. Ale ještě, než naštvaně zvednete telefon a budete volat na zákaznickou linku, že ten nedoplatek za elektřinu rozhodně není váš, si pořádně prohlédněte své vyúčtování a zkuste najít chybu. Za velký nedoplatek může být odpovědné i porouchané měřidlo či špatně provedený odečet.

Porovnejte historii své spotřeby, zda vám neúměrně nenarostla, aniž byste si pořídili nějaký nový a energeticky náročný spotřebič. Velmi často vznikají chyby ve chvíli, kdy byl odečet proveden tzv. odhadem. Zajděte proto k měřidlu a zjistěte jeho aktuální stav. Pokud je nižší než na faktuře, pořiďte fotografii měřidla a použijte jako důkaz při reklamaci.

Měřidlo (elektroměr) se může také protáčet, tedy načítat kilowatthodiny, aniž by mělo. To zjistíte jednoduchým testem. Večer si opište hodnoty na měřidle a vypněte všechny spotřebiče. Pokud přesto kilowatthodiny naskočí, pravděpodobně se měřidlo protáčí.

Tip! Hledáte způsob, jak ušetřit platit méně za elektřinu? Porovnejte si ceny a najděte si levnějšího dodavatele.

[maxbutton id="21" text="Porovnat ceny elektřiny" ]

Jak reklamovat vyúčtování elektřiny?

  • Reklamaci provádějte vždy písemně. Tak máte důkaz, že jste vyúčtování opravdu reklamovali.
  • Na vyřízení reklamace má energetická společnost 15 dnů ode dne doručení.
  • Vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo měřením musí dodavatel do 30 kalendářních dnů ode dne doručení, je-li reklamace uznána jako oprávněná.
  • Pokud by se stalo, že dodavatel nedodrží zákonnou lhůtu, obraťte se na Energetický regulační úřad.
  • Ve své reklamaci uveďte identifikační údaje (jméno, adresa, zákaznické číslo, kód EAN).
  • Při reklamaci měřidla uveďte číslo elektroměru, připište jeho stav a přidejte fotografie.
  • Nezapomeňte uvést veškeré důvody pro reklamaci, argumenty a důkazy.

Nedoplatek za elektřinu v nájemním vztahu

Někdy může vzniknout problém mezi nájemcem a pronajímatelem. Ten by vám měl dát vyúčtování služeb včas. Víte, do kdy musíte zaplatit nedoplatky nebo dostat zpátky přeplatek a jak vysoké pokuty hrozí nájemci i pronajímateli ve chvíli, kdy poruší své povinnosti?

Elektřinu může mít nájemce psanou přímo na své jméno, a pak tyto starosti odpadají, protože vyúčtování chodí rovnou jemu a on sám musí řešit případné nedoplatky nebo přeplatky. Ne vždy je to možné. Někdy si pronajímatel nepřeje, aby měl elektřinu napsanou na své jméno nájemce. Pak tyto situace řeší on.

Vyúčtování plateb musí pronajímatel předat nájemníkovi maximálně čtyři měsíce po konci zúčtovacího období. Pravidlo se nemění ani v případě, že nájem ukončíte dřív. Na zaplacení nedoplatku máte čtyři měsíce ode dne doručení vyúčtování a taková lhůta platí i pro navrácení přeplatku od pronajímatele.

Pronajímatel nemusí odevzdat vyúčtování nájemci v případě, že se spolu dohodli písemně, že nájemné a částka za služby (včetně elektřiny) bude v jedné paušální platbě a už se nevyúčtovává.

Co dělat, když nedostanete vyúčtování včas?

Když vám pronajímatel neposkytne vyúčtování včas, musíte se zákonného nároku domáhat u soudu. Jako nájemce máte také nárok na pokutu z prodlení. Její výši je možné sjednat v nájemní smlouvě, ale není nekonečná. Nesmí přesáhnout padesát korun za den prodlení.

Nesouhlasíte s vyúčtováním?

V případě vašeho nesouhlasu s předloženým vyúčtováním máte možnost požádat písemně o nahlédnutí do podkladů pro vyúčtování. Pronajímatel vám musí předložit způsob rozúčtování služeb, stanovení výše záloh, provedení vyúčtování apod. Vy si můžete pořídit kopie všech podkladů. Jestliže s čímkoli nesouhlasíte, musíte předložit pronajímateli své námitky nejpozději do třiceti dnů od doručení vyúčtování. Na vyřízení vašich námitek je opět lhůta třiceti dnů od jejich doručení. Nedojde-li k uspokojivé dohodě nebo k finančnímu vyrovnání, nezbývá nic jiného než opět soudní cesta.

Když jedna ze stran čeká na doplatek nebo přeplatek marně, má věřitel nárok na úrok z prodlení. Jeho výši upravuje nařízení vlády a úroková sazba ovlivňována repo sazbou České národní banky. K ní se ještě pak přičítá osm procentních bodů a je oficiálně vyhlašována ve věstníku ČNB. Úrok z prodlení se počítá hned první den po splatnosti doplatku nebo přeplatku.

Mohlo by vás zajímat

thumb
Povinné ručení
Pojištění auta do zahraničí, aneb co vědět, když plánujete dovolenou za volantem
27.6.2019

Přestože dnes je možné se letecky dostat téměř kamkoliv, řada cestovatelů nedá na klasický roadtrip dopustit. Jednak kvůli příležitosti intenzivněji poznat cizí krajinu, jednak kvůli možnosti kdykoliv po cestě zastavit a flexibilně si naplánovat cestu.…

thumb
Cestovní pojištění
Jak se dostat na letiště Václava Havla (aktualizované informace 2019)
25.6.2019

Kufry jsou sbalené, cestovní horečka vrcholí a vy už se nemůžete dočkat, jak osvěžíte své tělo v malebné přímořské zátoce. Najednou však vyvstává zádrhel ve shánění taxíku na poslední chvíli. Hlavou se vám honí nejchmurnější představy o tom, jak let…

thumb
Životní styl
Půjčení auta do zahraničí: 6 věcí, které musíte vědět
24.6.2019

Nepatříte k těm, kteří si po příjezdu na dovolenou vyhlédnou jednu pláž, na které tráví každičký den své dvoutýdenní dovolené? Pokud ve vás dříme objevitel a rádi byste v rámci vaší dovolené podnikali výlety do okolí, zřejmě budete zvažovat půjčení auta…

thumb
Cestovní pojištění
Kdy jet na Island, počasí na Islandu a další informace, které potřebujete vědět před cestou
21.6.2019

Láká vás podívat se na tento magický ostrov? Island je jako neznámý poklad, ukrytý v dalekých severských vodách. Na toho, kdo se utká s chladným počasím a nepříjemně vysokými cenami, čeká odměna v podobě nezapomenutelného životního zážitku. Otázka však…