« zpět na výpis článků

Nejlevnější povinné ručení docela jistě nebude to nejlepší

Někteří ekonomové varují, že povinné ručení v určitých případech řidičů letos stoupne i o více než o deset procent. „Týká se to zejména mladých řidičů se silnými vozy, kteří žijí v městech. Ti už nyní platí za povinné ručení více, než ostatní. Na místě je si porovnat nabídku pojišťoven a vybrat si to nejkvalitnější povinné ručení za tu nejlepší cenu,“ tvrdí analytik pojistného trhu Porovnej24 Zděněk Novák.

povinné ručení

  povinné ručení   Srovnat ceny povinného ručení

 

Zástupci pojišťoven při zmínce o rentabilnosti jimi nabízeného povinného ručení roní slzy. Podle nich jsou v případě povinného ručení na hranici toho, za kolik ho mohou motoristům poskytovat. Většina pojišťoven přitom již oznámila, že povinné ručení zdraží. Zdražení by vzhledem ke konkurenci na trhu nemělo být plošné, týkat se má jen vybraných skupin řidičů. Za povinné ručení již nyní platí vysoké částky mladí řidiči a nově pak platí více než dříve řidiči nákladních aut.

„Mou radou je, aby si všichni řidiči překontrolovali cenu a nastavení svého povinného ručení, pak si na Porovnej24 srovnali ceny a podmínky povinného ručení, a ve chvíli, kdy uvidí, že by za něj mohli platit méně, zatlačili na svou stávající pojišťovnu, aby jim zlevnila, nebo rovnou přešli k jiné pojišťovně. V posledně jmenovaném ukončení smlouvy se stávající pojišťovnou, musejí dát pojišťovně vědět dostatečně dlouho předem, že s ní končí. Minimálně dva měsíce,“ vysvětluje Novák.

Je přitom přesvědčen, rozhodujícím faktorem při výběru nového povinného ručení by neměla být jenom nízká cena.

„Lidé berou povinné ručení jako nutné zlo, a proto sahají po nejnižší ceně. A to je chyba,“ upřesňuje.

Současná povinná ručení obsahují mnoho služeb, které byly dříve vyhrazeny jen pro havarijní pojištění. Většina z nich je oproti havarijnímu pojištění nějakým způsobem omezena, podmíněno, ale i tak je atraktivita povinného ručení z hlediska motoristů o mnoho vyšší, než tomu bylo v minulosti.

„Na trhu je například i povinné ručení, které s malým limitem hradí i škody na vlastním vozidle, které jsou jinak z povinného ručení zcela vyloučeny a jsou předmětem havarijního pojištění,“ vysvětluje Novák.

Motoristé by se podle měli zajímat také o asistenční služby. Ty nabízí každá pojišťovna, jednotlivé služby se ale liší. Nicméně vám mohou pomoci při nesnázích jak v Česku, tak v zahraničí. Součástí povinného ručení by měla být i klasika v podobě pojištění skel nebo třeba krytí rizika srážky se zvěří u těch motoristů, kteří žijí a jezdí na venkově.

„Pojištění srážky se zvěří představuje připojištění k povinnému ručení, pomocí kterého je hrazena škoda v případě, že poškození vozidla dojde po srážce s divočákem, srnou apod. Tyto škody mohou být značně vysoké a z povinného ručení samozřejmě hrazeny nejsou,“ doplňuje Novák.

Při sjednávání povinného ručení je také důležité zamyslet se nad výší limitu pojištění. Podle zákona nesmí být limit pojištění nižší než 35 milionů korun při škodách na zdraví a 35 milionů korun při škodách na majetku. Může se to jevit jako zcela dostatečná částka, ale nemusí tomu tak být zejména v případech, kdy při nehodě dojde ke zranění, které poškozenému zabrání v návratu do zaměstnání. Postačí, aby poškozený vydělával miliony korun ročně, měl drahé auto a při nehodě došlo i k jiným škodám než jen na vozidlech. 35 milionů pak nemusí stačit. Přitom cenový rozdíl mezi základním limitem ve výši 35 milionů korun a limitem vyšším v rámci povinného ručení bývá zanedbatelný.

Další tematické články: povinné ručení

 

Další článek: Povinné ručení zdraží, ale pojišťovny v něm nabízejí více služeb »