Menu
Místo, které je
přesně pro vás
Všechny vaše kalkulace, smlouvy a
údaje máte v klientské zóně
Stačí jen použít e-mail,
který jste zadali při srovnání
Doporuč a získej!
Pošlete to dál a vydělejte
Sdílejte svůj
odkaz
Kamarád
ušetří
Získá bonus
200 Kč
A vy vyděláte
peníze
Partnerský kód nebyl nalezen

Jak reklamovat zboží v roce 2019 — nenechte se vodit za nos!

article big
8 minut čtení
Životní styl
3.7.2019

Nakoupit zboží, používat jej několik týdnů či měsíců, poté se rozčílit nad tím, jak se vám sám od sebe zničí a klusat do obchodu pro nový nákup. Máte už tohoto kolotoče plné zuby? Naučte se, jak reklamovat zboží a ušetřit nemalé peníze.

Máte na víc! Za vaše těžce vydřené peníze si pořídíte zboží, strávíte určitý čas cestou do obchodu - a to všechno jen proto, aby se vám tento artikl brzy pokazil a museli jste kupovat nový? Vaší příští cesty do obchodu raději využijte k reklamaci. Nejen že tím dáte co proto obchodníkům, nabízejícím nekvalitní produkty, navíc pokud toto chování budete praktikovat častěji, ušetříte nemalé peníze. Před vaší rozhořčenou návštěvou prodejny se však vyzbrojte těmito užitečnými informacemi.

Záruční lhůta

Standardní lhůta, ve které můžete reklamovat zboží, je 24 měsíců od provedené koupě. Nemůžete samozřejmě reklamovat vady, na které vám byla poskytnuta sleva a které jsou uvedeny v prodejním dokladu. Tzn. pokud koupíte boty, na které prodejce poskytuje slevu kvůli tomu, že byly dlouho vystavené ve výloze a jsou tudíž vybledlé, a vy poté boty budete reklamovat právě kvůli jejich barvě, s reklamací neuspějete.

U některých typů produktů se však můžete setkat s jinou délkou záruční lhůty.

Zboží s jinou záruční lhůtou, než 2 roky  
Potraviny 8 dní či do data minimální trvanlivosti
Krmiva 3 týdny
Živá zvířata 6 týdnů

Nemovitosti

5 let (jedná se o odpovědnost za vady, vzniklé 5 let od koupě)

Záruční lhůta může být ze strany prodejce i prodloužena (viz náš předchozí článek).

Běžné opotřebení

Prodejce má právo zamítnout vám reklamaci, pokud se jedná o běžné opotřebení věci. Hranice mezi vadou a běžným opotřebením je však tenká a někteří prodejci se můžou i u vady ohánět tím, že se jedná o opotřebení.

Zde se vyplatí používat selský rozum. Pokud si koupíte boty, ve kterých budete chodit každý den pět kilometrů a po roce je přinesete s tím, že podrážka je ošoupaná a začíná se deformovat, zřejmě tuto stížnost prodejce vyhodnotí jako běžné opotřebení. Ovšem pokud si zakoupíte společenské střevíčky, u kterých vám hned po prvním tanci na plese praskne podešev, jedná se o vadu. Vadou by se dalo nazvat veškeré poničení věcí, které navzdory běžnému užívání vykazuje nějaké abnormality. Mezi takové se může řadit třeba poničený žebřík, který byl navržen pro váhu 100 kilogramů, ale pod vámi praskl hned po měsíci používání, přestože vážíte sotva 70 kilo.

Na co máte jako kupující nárok?

Při reklamaci se můžete setkat s řadou výmluv od prodejce. Nenechte se odbýt a zjistěte, jaká jsou vaše práva.

  • Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce. Jestliže koupíte telefon například v Datartu v Ostravě, a poté se přestěhujete do Brna, kvůli reklamaci se nemusíte trmácet zpět do moravskoslezské metropole. Reklamovat můžete na jakékoliv prodejně dané firmy.
  • Zboží nemusí být v originálním obalu. Prodejci se mnohdy ohání tím, že pro uznání reklamace musíte přinést i obal produktu. Tento požadavek však nemá žádnou oporu v zákoně.
  • Nepotřebujete účtenku. Pokud doklad o koupi ztratíte, můžete situaci zachránit tím, že doložíte výpis z účtu (pokud jste platili kartou). V ojedinělých případech může jako důkaz posloužit svědectví třetí osoby, která s vámi u nákupu byla.
  • Reklamace musí být vyřešena do 30 dnů. Na rozhodnutí, zda prodejce reklamaci uzná či nikoliv, má prodejce 3 dny. Celkové vyřízení reklamace však nesmí trvat déle, než 30 dní. Jestliže prodejce lhůtu 30 dní překročí, má kupující automaticky nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
  • Potřetí máte nárok na vrácení peněz. Pokud se vám na zboží potřetí objevila stejná vada, máte právo odmítnout možnost třetí opravu a namísto toho požadovat vrácení peněz či výměnu zboží.
  • Jiná délka záruční lhůty. Záruční lhůta může být delší než 24 měsíců. Mnozí obchodníci nabízí prodlouženou záruční lhůtu (například v délce 3 let). Je však důležité vědět, že záruční lhůta může být obchodníkem prodloužena, nikdy však zkrácena.

Tip! Rádi nakupujete a milujete ten pocit, když se vám podaří ukořistit skvělý kousek za výhodnou cenu? Využijte našeho cashbacku! Vybírejte zboží z 538 obchodů, a my vám vrátíme až polovinu peněz z nákupu zpět!

[maxbutton id="35" text="Získat až 50 % zpět z nákupu" window="new" ]

Kdy máte právo odstoupit od kupní smlouvy?

U reklamací si bohužel nemůžete vybrat, zda vám prodávající vrátí peníze, produkt vymění za jiný či jej nechá opravit. V určitých případech však máte právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz. Jedná se o:

  • Situaci, kdy se na zboží vyskytnou alespoň 3 různé vady zároveň, bránící jeho používání.
  • Třetí opravu té samé vady.
  • Obchod, uzavřený mimo kamennou prodejnu (po telefonu, přes internet či podomním prodejem). V takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů.

Jak postupovat v případě neuznané reklamace?

Pokud prodejce vaši reklamaci zamítne, nemusíte bezmocně složit ruce do klína. Máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která poskytne potřebné poradenství či přiměje obě strany k dohodě.

Rovněž můžete celou situaci řešit soudní cestou. Zvláště u dražšího produktu se může vyplatit nechat si vypracovat znalecký posudek a v případě, že jeho výsledek bude hovořit ve váš prospěch, obrátit se na soud, který s kladným posudkem pravděpodobně vyhrajete. V takovém případě soudní výlohy platí prodávající.

Nechce se vám dávat peníze za soud, když dopředu nevíte, jak dopadne? Obrátit se můžete na některou z vymáhacích společností (například vasenaroky.cz). Případ u nich zadáte a nic nemusíte platit předem. Peníze dostáváte v případě vyhraného soudního sporu, pokrácené o provizi vymáhací firmě (5 - 25% z vymáhané částky).

 

 

 

Mohlo by vás zajímat

thumb
Internetové bankovnictví 2019: jaké výhody vám banky nabídnou?
15.8.2019

V dnešní době se i ten nejzavilejší odpůrce moderních technologií čas od času mrkne na své internetové bankovní konto, než aby stál dlouhou frontu na pobočce banky. Ano, otázkou už není, zda vůbec internetové bankovnictví mít, ale spíše u jaké banky. Lidi…

thumb
Investice do podílových fondů - vše, co o nich potřebujete vědět
1.8.2019

Podílové fondy se mezi drobnými investory těší stále větší oblibě. Pro tento typ investic člověk nepotřebuje velké úspory (stačí mu klidně 100 Kč), a navíc mu nemusí věnovat moc času. Co jsou to investice do podílových fondů, jaká je jejich rizikovost a…

thumb
Spořicí účty 2019 aneb co si pro vás letos banky připravily
31.7.2019

Ten nejvyšší úrok. To je cíl každého člověka, který si chce na účtu uložit nějaké peníze. Zatímco loni a předloni nebyla nabídka spořicích účtů žádná sláva, v tomto roce se nabídka začíná postupně zlepšovat. Úroky začínají růst a sem tam se objeví i…

thumb
Jak pronajmout byt a nespálit se?
29.7.2019

Investice do realit je obvykle velmi výnosná - hodnota nemovitostí v průběhu času roste, a při pronajímání má navíc majitel bytu pasivní příjem v podobě nájmu. Pronájem bytu může být v některých případech výhodnou volbou, nebo naopak obrovským průšvihem.…