Menu

Jak na mikrospánek? Tipy, jak vyzrát na tichého zabijáka

27.3.2019
Jak na mikrospánek? Tipy, jak vyzrát na tichého zabijáka
6 minut čtení
Životní styl

Kilometry šedé silnice se vám míhají před očima, a vy začínáte být z této monotónní činnosti unavení. Pokud nejste dostatečně odpočinutí, můžete usnout v každém okamžiku. A i kdy je to jen na zlomek sekundy, snadno se stane osudným. Jak na mikrospánek vyzrát?

Usnete asi na tři až patnáct sekund. Pak se buď probudíte, nebo ne. Po takto krátkodobém spánku následuje zmatenost, člověk se lekne, zpanikaří a strhne volant, kvůli čemuž může dojít k autonehodě. Nepodceňujte nebezpečí a vnímejte příznaky.

Poznejte únavu včas

Vaše tělo vám dává znamení předem, že potřebuje odpočinek. Ovšem ne každý těmto znamením naslouchá. Vyzrajte na tichého zabijáka a poznejte včas, že potřebujete pauzu. Únava se projevuje snížením postřehu, menší soustředěností i zpomalenými reakcemi. Objevuje se ospalost. Začnou vás pálit oči, zíváte, nemůžete sedět klidně, pohybujete hlavou do stran nebo naopak sedíte takřka nehybně. Cítíte bolest v zádech, začíná se objevovat denní snění nebo nesouvislé myšlenky. Můžete také zjistit, že vyjíždíte ze svého jízdního pruhu, jedete těsně za vozem před vámi, přehlížíte dopravní značky, signály apod.

Jakmile se tyto příznaky objeví, zastavte na nejbližším odpočívadle, vystupte z auta, jděte se projít, zacvičte si. V ideálním případě si dopřejte chvilku spánku. Napijte se málo slazeného čaje nebo vody. Únavu nezahánějte kouřením nebo medikamenty. Velmi nebezpečná je stereotypní jízda v létě v horku po dálnici, ale i v noci mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní.

Jak na mikrospánek?

Co můžete udělat, abyste minimalizovali riziko, že se u vás mikrospánek projeví? Připravili jsme si pro vás pár tipů, protože jak je známo, je vždy lepší problémům předcházet než později řešit následky.

Dobrý spánek jako základ

Dobře odpočinutý řidič za volantem neusíná. Proto před jízdou neponocujte, ale jděte včas spát. Klidně se uložte i o hodinu dříve než obvykle. Naplánujte si také přestávky. Zastavit byste měli asi každé dvě hodiny.

Je zajímavé, že nejohroženější skupinou jsou mladí muži do 26 let. Často riskují, předvádějí se a spánek odsouvají až na poslední místo.

Jezděte raději přes den

Pokud máte alespoň trochu možnost, jezděte raději přes den než v noci. Hlavně delší trasy. Jakmile se setmí, začne lidské tělo produkovat hormon melatonin, který způsobuje ospalost. Tím se zvyšuje riziko, že vás přepadne mikrospánek.

Vynechte řízky a dejte si lehké jídlo

Na cestě se klidně najezte, když vás přepadne hlad, ale odolejte na benzínce knedlíkům a svíčkové nebo smaženému řízku. K psychické a fyzické pohodě přispívá i stabilní hladina cukru. Před cestou se raději nepřejídejte a volte lehčí stravu. Připravte si ovoce, oříšky nebo rozinky. Z těžkých jídel byste byli jen unaveni, protože tělo by spotřebovalo příliš energie na trávení.

Zapněte si rádio

Jak se vám spí v teple a tichu? Určitě skvěle. To se hodí doma v posteli, ale v autě si takovou pohodu raději nedopřávejte. Raději si pusťte hlasitou a taneční hudbu. Otevřete trochu okénko nebo zapněte klimatizaci.

Výběr oblečení je důležitý

Před delší cestou myslete i na vhodné oblečení. Volte takové, které je pohodlné, prodyšné a dobře odvádí pot. V těsném oděvu se nebudete cítit dobře, škodí pokožce i vašim cévám.

Delší pauzy u nemocných

Lidé s problémy se žílami nebo ti, u kterých hrozí riziko onemocnění srdce a cév, by měli stavět častěji, ideálně každou hodinu a vystoupit z auta, napít se hodně vody apod.

Svou únavu nikdy nepodceňujte

Jakmile cítíte, že se vám chce hodně spát, raději nepodceňujte situaci a zastavte i kdybyste byli od doma jen kousek. Usnout můžete během vteřiny. Ospalost je úplně stejně nebezpečná jako opilost a opilí také neřídíte. Raději nechte řídit svého spolujezdce nebo se na odpočívadle chvilku pospěte. Přemáhat mikrospánek není dobré řešení. Mnohem lepší je mu předcházet.

Tip! Hledáte způsob, jak se chránit nejen před škodami na svém zdraví, ale i před finančními škodami, které neopatrným stylem řízení způsobíte ostatním vozidlům na silnici? Vyberte si vhodné povinné ručení. U nás na něm navíc můžete výrazně ušetřit.

Najít povinné ručení od 1800 Kč

Mohlo by vás zajímat

thumb
Nejoblíbenější typy půjček na internetu: Online půjčky 2020
29.10.2020

Připravili jsme pro vás přehled nejčastěji pořizovaných půjček na trhu. Nechte se inspirovat volbami ostatních. Podívejte se na nejoblíbenější půčky na internetu 2020.

thumb
7 neotřelých tipů, jak renovovat starý nábytek
28.10.2020

Omrzelo vás mít nábytek z IKEI a vědomí, že tentýž stůl nebo pohovku mají sousedé pod vámi a možná i ti odnaproti? Možná teď během pandemie máte více času na kutilství a ruční práce. Využijte ho! Nechte se inspirovat našimi tipy, jak renovovat starý…

thumb
Nejvýhodnější spoření pro seniory: Velké srovnání
27.10.2020

Čeští důchodci nebo lidé před důchodem na tom typicky nejsou finančně nejlépe. Pokud jsou však šetřiví, mohou třeba tisícovku výhodně investovat. Ročně vydělají i čtyři tisíce korun a ušetří třeba na pěknou dovolenou.

thumb
Vše, co jste chtěli vědět o hypotékách, ale báli se zeptat
26.10.2020

Hypotéka je pro mnohé jakýmsi mystériem. Vždyť se jedná o největší úvěr, který si většina lidí kdy za život pořídí. Zaměřili jsme se na otázky, které lidi v souvislosti s hypotečním úvěrem nejvíce zajímají.