Menu

Ztráta, poškození nebo zpoždění zavazadel na letišti. Jak postupovat?

21.8.2020

Ztráta zavazadel na letišti je noční můra snad pro každého cestovatele. Pokud se vám ještě zavazadlo neztratilo, nebylo poškozeno ani se někde nezpozdilo, buďte jen rádi. I v přepravě zavazadel se občas vyskytne neúmyslná chyba a vy pak místo klidné dovolené případně klidného návratu, řešíte, co se s vaším kufrem stalo.

Ztráta, poškození nebo zpoždění zavazadel na letišti. Jak postupovat?
6 minut čtení
Cestovní pojištění

Ztráta zavazadel je velmi nepříjemná záležitost. Naštěstí se poškozené zavazadlo dá vyreklamovat a ztráta zavazadel na letišti při dodržení protokolů vámi zvolené letecké společnosti většinou skončí jeho nalezením. V horším případě pak odškodněním.

Připravili jsme pro vás přehled tipů, co dělat, pokud dojde ke ztrátě či poškození vašeho zavazadla. V první řadě je potřeba pamatovat na to, že letecké společnosti jsou odpovědné za ztrátu, poškození nebo zpoždění vašich zavazadel během přepravy. Pokud nenaleznete své zavazadlo na určeném zavazadlovém pásu případně je poškozeno, postupujte následujícím způsobem.

výdej zavazadel na letišti

Výdej zavazadel na letišti

Než začnete být nervózní, že nemáte zavazadlo, tak se ubezpečte zda jste u správného pásu. Také je možné, že vaše letadlo bude zavazadla teprve vykládat, případně má v jejich vyložení prodlevu. Ztráta zavazadel na letišti je rozhodně možná, ale mnohdy se vyplatí chvilku počkat a řešit věci v klidu.

poškozené zavazadlo

Vaše zavazadlo dorazilo poškozené

Poškozené zavazadlo (nebo jeho obsah) je nutné reklamovat přímo na letišti, konkrétně u přepážky vaší letecké společnosti. Zamiřte k přepážce Reklamace zavazadel / Baggage claim. Zdokumentujte poškození a následně spolu s personálem vyplníte reklamační formulář (tzv. Damage Property Report).

Každá letecká společnost má reklamační procedury jiné, proto se obraťte přímo na ně. Důležité je však situaci začít řešit co nejdříve.

Tip! Věděli jste, že si můžete zavazadla v rámci cestovního pojištění připojistit? Při poškození, ztrátě nebo odcizení pak dostanete od pojišťovny finanční náhradu až do výše uvedeného limitu. Připojištění je jednoduché, stačí si vybrat kolonku "Pojištění zavazadel" v druhém kroku našeho srovnávače cestovních pojištění. Zkuste to! Celý proces zvládnete do minuty a karta pojištěnce vám dorazí emailem.

Spočítejte si připojištění zavazadel

ztráta zavazadel na letišti

Ztráta zavazadel na letišti a zpoždění zavazadel

Jestliže své zavazadlo nenajdete a jste na dovolené s cestovní kanceláří (a její zástupce je přítomen), požádejte ho o asistenci. Pokud jste na situaci sami, pak vyhledejte přepážku Reklamace zavazadel / Baggage claim / Lost Baggage. V ideálním případě najděte přepážku patřící společnosti, která vaše zavazadlo přepravovala.

Na této přepážce vyplníte protokol PIR (Property Irregularity Report). Toto bude váš doklad o tom, že vaše zavazadlo není k nalezení. Do dokumentu uvedete popis zavazadla, jeho obsah a další náležitosti. Následně si domluvíte také způsob, jakým k vám bude zavazadlo doručeno. Standardně se totiž předpokládá, že zavazadlo doletí s pozdějším letem a většinou se zavazadlo až do pěti dnů od ztráty považuje „pouze” za zpožděné.

Vámi zvolená letecká společnost by vám měla sdělit všechny potřebné informace a poradit, jak můžete postupovat dále. Často můžete stav hledání svého zavazadla sledovat online. Někdy také budete moci žádat o kompenzace, pokud si v případě zpoždění kufru budete kupovat základní potřeby. Rozhodně tedy schovávejte účtenky, za případné nákupy.

Pokud se nacházíte v destinaci, kde máte trávit dovolenou a vaše zavazadlo se najde, po dohodě se společností si je můžete nechat doručit na hotel. V případě, že už tato varianta nebude možná, finančně se nevyplatí, časově nestihne apod. pak si jej můžete nechat zaslat přímo domů.

Při postupu dle pokynů vaší letecké společnosti, se ve většině případů stane ztráta zavazadel na letišti jen nepříjemným zážitkem. Pokud se ovšem vaše zavazadlo nenajde do 21 dnů, je prohlášeno za ztracené. V takovém případě máte nárok na kompenzaci za cenu zavazadla i jeho obsahu, a to do výše 1 250 €.

kompenzace za ztrátu zavazadel

Důležité podklady pro získání kompenzace

Abyste měli nárok na kompenzaci za ztrátu zavazadla, budete potřebovat doložit hned několik podkladů:

  • formulář z letiště (Property Irregularity Report)
  • zavazadlový lístek
  • účtenky s nutnými výdaji
  • číslo bankovního účtu, na který vám letecká společnost zašle oprávněné odškodné

Ztráta zavazadel na letišti, či jejich poškození, je vždy nepříjemný zážitek. Pokud vás tato zkušenost postihne, pak přejeme, aby se vaše zavazadlo v pořádku našlo. A vy jste si mohli užít cestování bez komplikací.

Mohlo by vás zajímat

thumb
Dovolená nebo víkend na kole: Nejlepší cyklostezky u nás a v Evropě
30.8.2020

Babí léto je pro milovníky cyklistiky hotovým rájem. Tropická vedra už polevila, ale stále je příjemné počasí na to, strávit nějaký ten čas venku. Kam se vydat v sedle vašeho bicyklu? Inspirujte se našimi tipy na cyklostezky v Česku i Evropě, na kterých…

thumb
Test na COVID-19: Kde se můžete nechat otestovat na koronavirus v Praze, Brně a dalších městech v ČR
28.8.2020

Připravili jsme pro vás přehled míst po celé České republice, ve kterých se můžete nechat otestovat na koronavirus.

thumb
Nejlevnější jízdenky na vlak a autobus 2020: Jak ušetřit na jízdném?
27.8.2020

Věřte-nevěřte, peněžní částka, kterou platíte za jízdenky hromadné dopravy, může být mnohem nižší. Posvítili jsme si na způsoby, jak sehnat ty nejlevnější jízdenky na vlak a autobus, díky čemuž ušetříte stovky, v některých případech i tisíce, korun.

thumb
Na co máte nárok při zpoždění letu?
26.8.2020

Připravili jsme pro vás odpovědi na nejčastější dotazy, které souvisí se zpožděním letu. Konkrétně letu bez přestupů. Máte v takovém případě nárok na odškodnění? Při jak velkém zpoždění vzniká nárok na náhradu či jiné kompenzace? Máte alespoň nárok na…