Kompenzace za zpoždění vlaku, autobusu a letadla: Jak vás odškodní různí dopravci?
Možná už jste takovou situaci zažili — trčíte ve vlaku, stojícím uprostřed polí, všichni kolem vás zuřivě telefonují a opakují ty samé otravné věty: „Jsem ve vlaku. Máme zpoždění! Cože? Ano, ve vlaku!“ Vám se hlavou honí depresivní představy o zmeškaném začátku obchodní schůzky. Ještě horší je moment, kdy je vaše vysněná dovolená kratší kvůli nekonečnému čekání na letišti. V tomto článku se zaměříme na to, jaká je kompenzace za zpoždění vlaku, autobusu a letadla. Jakého odškodnění se při zpoždění spoje můžete dočkat u různých dopravců.
Evropská unie posílila práva spotřebitelů – zatímco dříve zklamanému pasažérovi zbyly jen oči pro pláč a pošramocený denní rozvrh, v dnešní době se může dočkat kompenzace za zpoždění vlaku, letadla či autobusu. Pojďme se společně zorientovat v tom, na co máte nárok. K náhradě škody se totiž musíte sami přihlásit, a ne vždy vám vznikne nárok. Například u krátkých tras nebo nejlevnějšího jízdného máte smůlu. Následující informace je tedy dobré znát ještě před nákupem jízdenky.
Kompenzace za zpoždění vlaku
Nárok na kompenzaci cestujícímu vzniká už při hodinovém zpoždění. Pasažér má v případě zpoždění na výběr: buď může cestu zrušit a nechat si vrátit jízdné (v případě, že mu informace o zpoždění byla oznámena ještě před odjezdem), nebo jízdu nastoupit a požadovat finanční kompenzaci.
1.) České dráhy – nárok na odškodnění
Jaké kompenzace za zpoždění vlaku se můžete dočkat u největšího tuzemského dopravce České dráhy?
Délka zpoždění | Výše kompenzace | Podmínky |
---|---|---|
60–119 minut | 25 % z ceny jízdenky | Cena jízdného pro jednosměrnou jízdenku činí minimálně 360 Kč. |
120 a více minut | 50 % z ceny jízdenky | Cena jízdného pro jednosměrnou jízdenku činí minimálně 180 Kč. |
60–119 minut | 50 Kč | Pro držitele jízdenky IN 100. |
120 a více minut | 100 Kč | Pro držitele jízdenky IN 100. |
Finanční odškodnění vám dopravce neposkytne v případě, že cena vaší jízdenky byla nižší, než uvedené částky, nebo jste byli o zpoždění informováni ještě před zakoupením jízdenky. V tabulce vidíme, že České dráhy při odškodňování moc štědré nejsou, a pokud je vaše jízdenka příliš levná, kompenzace za zpoždění vlaku se bohužel nedočkáte.
Co dělat, když... máte jízdenku koupenou, ale v době mezi zakoupením jízdenky a odjezdem zjistíte, že vlak bude mít zpoždění? Sledujte zpoždění vlaku online, a jestliže bude mít váš vlak při odjezdu z vaší nástupní stanice minimálně 30 minut zpoždění, můžete jízdenku vrátit v pokladně, kde vám vrátí její plnou cenu.
2.) RegioJet – nárok na odškodnění
Společnost RegioJet je v otázce odškodnění štědřejší. Finančního odškodnění se dočkáte i za kratší dobu zpoždění. Níže uvedené podmínky se týkají autobusových i vlakových spojů RegioJet. Zpoždění vlaku, podmínky kompenzace za zpoždění se dělí podle délky jízdy.
Doba jízdy do 1 hod. 30 min.
Nezaviněné zpoždění | Zaviněné zpoždění |
---|---|
31–90 min. 25 % z jízdného | 31–60 min. 50 % z jízdného |
91 a více min. 100 % z jízdného | 61 a více min. 100 % z jízdného |
Doba jízdy od 1 hod. 31 min. do 3 hod.
Nezaviněné zpoždění | Zaviněné zpoždění |
---|---|
60–119 min. 25 % z jízdného | 46–90 min. 50 % z jízdného |
120 a více min. 100 % z jízdného | 91 a více min. 100 % z jízdného |
Doba jízdy od 3 hod. 1 min. do 5 hod.
Nezaviněné zpoždění | Zaviněné zpoždění |
---|---|
60–119 min. 25 % z jízdného | 31–59 min. 10 % z jízdného |
120–180 min. 50 % z jízdného | 60–119 min. 50 % z jízdného |
181 a více min. 100 % z jízdného | 120 a více min. 100 % z jízdného |
Doba jízdy nad 5 hod. 1 min.
Nezaviněné zpoždění | Zaviněné zpoždění |
---|---|
60–119 min. 25 % z jízdného | 60–119 min. 25 % z jízdného |
120–180 min. 50 % z jízdného | 120–180 min. 50 % z jízdného |
241 a více min. 100 % z jízdného | 181 a více min. 100 % z jízdného |
Kompenzace za zpoždění autobusu
Bydlíte na vesnici, do které nezajíždí vlak, a rovněž si můžete nechat zdát o pohodlných žlutých autobusech RegioJet? V takovém případě jste zřejmě odkázáni na vlastní automobil, nebo obyčejné autobusy. Jaké kompenzace se můžete dočkat, pokud dojde ke zpoždění vašeho autobusového spoje?
Podmínky k získání odškodného
Smutnou zprávou je, že na kratších trasách se vám odškodnění nedostane. Finanční kompenzaci můžete získat na pravidelných linkách, jejichž trasa je delší než 250 kilometrů. Pokud dojde ke zpoždění spoje o více než 90 minut, musí dopravce cestujícím poskytnout občerstvení. V případě, že dojde ke zpoždění o více než 2 hodiny, má pasažér nárok na přesměrování na jiný spoj bez dodatečných nákladů, nebo bezplatnou dopravu do místa odjezdu.
Tip! Cestování si můžete příjemně zlevnit nákupem jízdenek, ubytování a letenek přes cashback - službu, která vám za každý nákup vrátí část peněz zpět. Nevěříte? Vyzkoušejte oblíbené cestovatelské cashbacky jako např.:
* Booking.com - 4 % z nákupu zpět
* Flixbus.cz - 5 % z nákupu zpět
* Kiwi.com - 3 % zpět z nákupu
Kompenzace za zpožděný let
Rovněž v letecké dopravě se můžete domoct kompenzace za to, že jste několik hodin, namísto relaxu na slunečné pláži, museli mrznout v překlimatizované letištní hale. Kompenzace za zpožděný let se neliší podle jednotlivých aerolinek, ale je jednotně stanovena pevnými částkami pro všechny lety.
Věděli jste, že... na odškodnění máte nárok, pokud byl váš let zpožděn o více než 3 hodiny? Vaši kompenzaci si můžete ověřit ZDE.
Výše odškodnění | Podmínky |
---|---|
250 eur | délka letu do 1.500 km |
400 eur | délka letu nad 1.500 km a cesta v rámci zemí Evropské unie a Norska, Islandu a Švýcarska |
400 eur | délka letu 1.500 - 3.500 km, cesta mimo země Evropské unie |
600 eur | délka letu nad 3.500 km |
Na co se náhrada škody nevztahuje?
Nárok na odškodnění se nevztahuje na zpoždění způsobené mimořádnými okolnostmi (vlivy počasí, přírodními katastrofami, válečnými konflikty). Rovněž se vždy netýká zpoždění způsobené stávkou. V případě, že se jedná o stávku zaměstnanců letiště, nárok na kompenzaci nemáte. Pokud by však stávkovali zaměstnanci dané letecké společnosti, nárok vám vzniká.
V případě neochoty dopravců řešit kompenzační nárok, se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci. Pokud jste využili služeb zahraničního dopravce, kontaktujte Evropské spotřebitelské centrum. Jako cestující máte za výše uvedených podmínek na náhradu škody nárok, ať už cestujete jakýmkoliv způsobem, tedy vlakem, autobusem či letecky.
Na cesty... by se vám ještě mohly hodit naši cestovatelští průvodci po ČR i zahraničí:
* 10 x nejkrásnější vánoční trhy v Polsku
* 15 tipů, kde oslavit Vánoce ve Finsku
* Praha zdarma: 20 míst, kde nezaplatíte ani korunu