Menu

Kruhový objezd: Vcelku banální věc zatápí mnoha řidičům

11.10.2023

Kruhový objezd – Češi se často dopouští chyb, jako nedání přednosti, nevhodné použití směrovek nebo zbytečné zdržování. 

Kruhový objezd: Vcelku banální věc zatápí mnoha řidičům
6 minut čtení
Havarijní pojištění

Kruhový objezd v České republice bývá zpravidla jednoproudý. V zahraničí, a především v západní Evropě, můžeme narazit na dvouproudé i víceproudé křižovatky tohoto druhu, které dokáží zamotat hlavu i zkušeným řidičům.

Ne každý totiž ví, jak se po složitějších kruhových objezdech jezdí, kdo má vlastně přednost a kdy používat blinkry. Jízdu po křižovatce si rozdělíme na tři základní části a postupně si vysvětlíme, jak by se měl řidič správně zachovat. 

Jak najet na kruhový objezd?

Řadě šoférů dělá problém už samotný nájezd na kruhový objezd. Pokud se jedná o křižovatku bez průběžného (napojovacího) pruhu, řidič musí dát přednost v jízdě všem vozidlům, která se na ní už pohybují. Pokud je objezd vybavený průběžným pruhem, mohou řidiči jedoucí v pravém pruhu na „kruháč“ vjet a přednost autům jedoucím po kruhovém objezdu v levém pruhu už nedávají. Na tom nic složitého není.

Nicméně složitější situace nastává v moment, kdy vůz dosud jedoucí v levém pruhu potřebuje kruhový objezd opustit. V tu chvíli je řidič, který na křižovatku teprve přijíždí, povinen opět dát přednost v jízdě.

Jednoduše řečeno - auta již jedoucí na kruhovém objezdu mají vždy přednost před těmi, kteří na něj teprve vjíždí.

Kruhové objezdy v zahraničí

Na většině kruhových objezdů je umístěna dopravní značka „Dej přednost v jízdě“ nebo „Stůj, dej přednost v jízdě“, v tomto případě platí výše uvedené pravidlo. Ale pozor, existuje výjimka. Pokud se na křižovatce z nějakého důvodu svislé dopravní značení nenachází (v Česku to obvyklé není, ale v jiných státech ano), platí na kruhovém objezdu přednost zprava. V takovém případě ten, kdo po objezdu jede, dá přednost těm, co na něj vjíždí. Pravidlo tedy platí obráceně!

kruhový objezd více pruhů Zdroj: Tiskový servis Bezpecnecesty.cz

Průjezd kruhovým objezdem

Nejčastěji lidé dělají chybu při samotné jízdě po dvouproudém kruhovém objezdu. Spousta řidičů totiž žije v domnění, že při přejíždění z pruhu do pruhu platí pravidlo „pravé ruky“, neboli přednost zprava, jak tomu je například na víceproudé dálnici.

Jiní se zase domnívají, že vnitřní pruh kruhového objezdu je „rychlý“ a když vozidlo v něm jedoucí rozsvítí směrovku, vozidla v pomalém pruhu jsou povinna přizpůsobit rychlost jízdy tak, aby se před ně mohlo bezpečně zařadit.

Tip! Kruhový objezd může být pro některé řidiče skutečným labyrintem. Ačkoliv se zdá být jednoduchý, jedna chyba vás může stát draho. S naším srovnávačem havarijního pojištění se můžete vydat na silnici o něco klidnější.

Srovnejte si havarijní pojištění

Ani jedno tvrzení není pravdivé. Jak tedy na to?

Přednost vždy musí dát řidič, který mění směr jízdy a nezáleží na tom, ve kterém pruhu se zrovna nachází. Pokud tedy jedete ve vnitřním pruhu, „vyhodíte“ blinkr a přes vnější pruh chcete odbočit a kruhový objezd opustit, vůz v něm vám není povinen dát přednost, ba právě naopak. Může pokračovat v jízdě a vy si případně musíte dát ještě jeden okruh, abyste se před zvolenou odbočkou bezpečně zařadili do vnějšího pruhu.

To samé platí i v obráceném případě. Pokud jste do kruhového objezdu vjeli a chcete se přiřadit do vnitřního pruhu, auta již kroužící mají přednost. Učinit tak můžete, až když je to bezpečné a neohrozíte tím ostatní účastníky provozu.

kruhový objezd chyby Zdroj: Tiskový servis Bezpecnecesty.cz

Opuštění kruhového objezdu

Lidé často dělají chybu i při vyjíždění z kruhového objezdu. Často totiž zapomínají na blinkry, které jsou zcela nezbytné k plynulému provozu na objezdu. Myslete na to, že znamení o změně směru jízdy je potřeba aktivovat při přejíždění z pruhu do pruhu, a pak také ve chvíli, kdy objezd opouštíte. Také je důležité načasování. Začnete „blikat“ až tehdy, kdy minete poslední odbočku před tou vaší, k níž míříte.

Věděli jste, že... dávat blinkr při vjezdu na „kruháč" je u nás zakázané?

Pro plynulý provoz na kruhových objezdech je nezbytné znát pravidla. Je také důležité při nájezdu na objezd zbytečně dlouho nevyčkávat a nezdržovat tím ostatní účastníky provozu. Kvůli bezpečnosti je důležité myslet na správné používání směrovek. Dávají ostatním řidičům znamení o tom, na jakém výjezdu se chystáte odbočit.

Mohlo by vás zajímat

plná moc při přepisu auta
Jak dlouho platí plná moc na přepis auta?
12.2.2024

Už se těšíte, až usednete za volant svého nově koupeného auta. Strávili jste měsíce hledáním a vybíráním toho pravého. Po všech peripetiích už vás čeká jen přepis auta. Prodávající ale nemá čas, aby se s vámi na úřad dostavil a chce vám vystavit plnou moc…

bez dálniční známky
Jízda po dálnici bez známky: Co vám hrozí? Existují výjimky?
7.2.2024

V České republice se nachází přes 1000 kilometrů dálnic, které spojují nejvýznamnější metropole a státy. Řidiči díky síti dálnic přejedou od západu na východ Čech přibližně za 5 hodin. Jízda po dálnici bez známky se ale nevyplácí. Co řidičům hrozí a platí…

riziková skupina řidičů věk
Kdo patří do rizikové skupiny řidičů?
29.1.2024

Srovnávače pojištění vozidel po vás chtějí zadat široké spektrum informací. Prostřednictvím těchto údajů vyhodnocují, zda jste tzv. riziková skupina řidičů. Při hledání vhodného povinného ručení proto narazíte na značné rozdíly v cenách nabízených…

strach z řízení
Jak překonat strach z řízení? 5 užitečných rad
15.1.2024

Jak překonat strach z řízení a stát se sebevědomým řidičem? Řízení automobilu může pro mnoho lidí znamenat značný stres a úzkost. Bezpečnost na silnicích je však klíčová, a proto se podíváme na pět užitečných rad, jak tento strach překonat nebo zcela…