Menu

Přednost na kruhovém objezdu v ČR i zahraničí. Rozdíly vás překvapí!

Aktualizováno dne 30.8.2021

Pravidla stanovená pro přednost na kruhovém objezdu překvapí i ostřílené řidiče, kteří už mají naježděno nejen hodně, ale k tomu i bez nehod. A co teprve, když se podíváme na pravidla, která platí v zahraničí.

Přednost na kruhovém objezdu v ČR i zahraničí. Rozdíly vás překvapí!
10 minut čtení
Povinné ručení

Kruhový objezd je bezpečné řešení křižovatky a slouží také ke zpomalení provozu ve všech směrech. K nehodám dochází i na kruhových objezdech, ale obvykle jde o menší kolize, tedy o plechy. Přednost na kruhovém objezdu je řešena v zákoně 361/2000 Sb. (Zákon o provozu na pozemních komunikacích). Při vjíždění na kruhový objezd stačí nereagovat zbrkle a sledovat provoz před sebou a přijíždějící auta na kruhovém objezdu.

kruhový objezd

Kdo má přednost na kruhovém objezdu?

Takto bývá označena většina kruhových objezdů v České republice. Při vjíždění tedy dáváte přednost těm, kteří jsou již na kruhovém objezdu.

Přednost na kruhovém objezdu je stanovena v § 22 odstavci 5:

“Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami "Kruhový objezd" společně se značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Kruhový objezd" společně se značkou "Stůj, dej přednost v jízdě" musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.”

Pozor na kombinaci značek!

Jiná už je ale situace ve chvíli, kdy je křižovatka označena pouze samotnou dopravní značkou “kruhový objezd” a kdy chybí značka “Dej přednost v jízdě!” nebo “Stůj, dej přednost v jízdě”. V takovém okamžiku už se jedná o běžnou křižovatku, na které platí přednost zprava. V praxi tedy má přednost ne ten, kdo je na kruhovém objezdu, ale ten, kdo přijíždí zprava.

Tip! Na kruhový objezd nebo jakoukoliv silnici se můžete vydat jen s povinným pojištěním vozu. To nejlevnější najdete porovnáním nabídek trhu. Zkuste to, zabere to jen pár kliků:

Porovnej povinné ručení

velký kruhový objezd

Více pruhů na kruhovém objezdu

Vjíždíte-li na kruhový objezd, který je označený opět značkou “Dej přednost v jízdě!” nebo “Stůj, dej přednost v jízdě”, dáváte přednost všem automobilům na kruhovém objezdu. Tedy i těm, které jedou jak v pravém vnějším pruhu, tak i autům, které jedou v levém vnitřním pruhu kruhového objezdu. Dáváte proto přednost i v případě, že je pravý vnější pruh volný a automobil se blíží jen vnitřním levým pruhem. Kdyby tento automobil chtěl kruhový objezd opustit, zkřížil by vám cestu a vy mu nesmíte překážet.

Levý nebo pravý pruh?

Samozřejmě také platí, že pokud ke kruhovému objezdu přijíždíte v levém pruhu, najíždíte i na kruhovém objezdu do levého pruhu. Pokud ke kruhovému objezdu přijíždíte v pravém pruhu, vjeďte na kruhovém objezdu do pravého pruhu. Bývá dobré držet se v levém pruhu a najet do levého pruhu kruhového objezdu, pokud víte, že míříte k nejvzdálenějším výjezdům.

blinkr

Jak používat blinkry na kruhovém objezdu?

Při vjíždění na kruhový objezd se blinkry nedávají. Je naprosto jasné, jaký bude váš další směr jízdy. Blink naopak musíte dát při výjezdu z kruhového objezdu, a to vpravo a s předstihem. Blinkr se dává také při změně jízdního pruhu v rámci kruhového objezdu. Jen pro srovnání - třeba Italové blinkr při vyjíždění z kruhového objezdu nepoužívají.

Věděli jste, že... si můžete pojistit auto i proti krádeži, objetí klíčem na parkovišti, srážce se srnkou nebo třeba proti kroupám? V těchto případech vám pomůže havarijní pojištění. Jeho cenu si můžete snadno spočítat v naší kalkulačce:
Kalkulačka havarijního pojištění

kruhový objezd

Přednost na kruhovém objezdu v zahraničí

1.) Kruhový objezd ve Francii

Ve Francii bývá zvykem jezdit ve vnitřních pruzích kruhového objezdu, pokud opouštíte kruhový objezd až na posledních výjezdech. Po dobu jízdy na kruhovém objezdu se navíc bliká vlevo. Při sjíždění z kruhového objezdu je dobré nejprve postupně přejet do pravého pruhu a až poté vyjet z kruhového objezdu. Pokud sjíždíte hned na první odbočce, už při nájezdu na kruhový objezd dávejte blinkr vpravo.

Vysokou školu jízdy po kruhovém objezdu si můžete vyzkoušet v Paříži na nejznámějším francouzském kruháči kolem Vítězného oblouku. Oficiálně má tento kruhový objezd osm jízdních pruhů, nejsou na něm ale čáry a auta tak dokáží utvořit pruhů více.

Z kruhového objezdu vede 12 širokých bulvárů. Přednost zde mají ti, kteří na kruhový objezd vjíždí. Auta, která po kruhovém objezdu jedou, musí pouštět auta, které najíždí. Francouzské pojišťovny dokonce nehody na tomto kruhovém objezdu zařadily do výluk z povinného ručení. Naše pojišťovny nic takového pro povinné ručení v zahraničí zavedeno nemají.

Tip! Pokud vyrážíte na dovolenou do Francie, mohly by se vám ještě hodit naši cestovatelští průvodci:

* Paříž: Co nepromeškat v nejromantičtějším městě světa?
* Lyžování ve Francii v létě

2.) V Anglii vlevo

Anglie je sama o sobě na řízení automobilu jiná, než jsme zvyklí. Jezdí se vlevo, tedy i na kruhovém objezdu pokračujete v jízdě doleva, nikoliv doprava jako u nás. Jenže i zde platí pravidlo pravé ruky. Takže i přesto, že se točíte po směru hodinových ručiček, dáváte přednost zprava.

Chcete-li se pobavit ještě o něco více, vyražte na Magic Roundabout (Kouzelný kruhový objezd) ve městě Swindon. Tento kruhový objezd totiž zahrnuje hned několik kruhových objezdů v jednom.

Tip! Před cestou do Anglie se ještě mrkněte na:

* Co navštívit v Londýně: 14 tipů na známá i neznámá místa
* Potřebujete do Anglie cestovní pas?

3.) Jiná přednost na kruháči v Itálii

Možná vás překvapí, že rozdíl je i v přednosti na kruhovém objezdu v Itálii. Na rozdíl od České republiky mají přednost ti, kteří na kruhový objezd vjíždí před těmi, kteří už na kruhovém objezdu jsou. Pokud samozřejmě není situace upravena dopravní značkou jinak. Navíc se zde jezdí výhradně v pravém jízdním pruhu. Levý se používá pouze pro předjíždění.

Tip! Před dovolenou v Itálii ještě určitě využijete naše průvodce:

* Bari, Itálie: Co navštívit? Co dělat? Co ochutnat?
* Řím: Co vidět, co dělat a kde jíst jako pravý Ital?

Kruhových objezdů ale není nutné se bát. Ani u nás, ani v zahraničí. Obecně platí, že pokud jste v levém pruhu a blíží se váš výjezd, přitom se nemáte kam zařadit, dejte si pro jistotu ještě jedno kolečko po kruhovém objezdu. Ono se nic nestane. Lepší než uprostřed kruhového objezdu zastavit. Přejeme vám mnoho kilometrů bez nehod!

Tip! Pokud plánujete cestu do zahraničí, určitě nezapomeňte na dobré cestovní pojištění. Jedním klikem se v něm můžete připojistit i své auto nebo celou rodinu na výdaje spojené s koronavirem.

Cestovní pojištění od 7 Kč / den

Mohlo by vás zajímat

smart car
Proč si pořídit chytré auto?
25.9.2021

V současné době se velmi často skloňuje slovo chytré. Chytré mobilní telefony, chytrá lednička, chytrá pračka, chytré hodinky, nebo chytré auto. Víte o tom, že chytré auto můžete mít doma i vy? Možná na to váš plechový miláček zatím nevypadá, ale je to…

kde parkuji?
Kde mám auto? Aplikace, se kterými najdete svůj vůz nejen na parkovišti.
18.9.2021

Když vyprávíte kamarádům, jak jste na dovolené hledali půl hodiny své auto, které bylo zaparkované jen o ulici vedle, zní to jako prima vtipná historka. Možná jste si i v hlavě překládali, jak policistům vysvětlit, že vám auto ukradli. Ve chvíli, kdy ale…

stočený tachometr
Jak poznat stočený tachometr? Nenechte se napálit!
16.9.2021

Prodej ojetin je již tradičně spojen s různými podvody nepoctivých prodejců. K těm nejčastějším patří manipulace s počtem najetých kilometrů. Najít ojeté auto s poctivým nájezdem se může občas ukázat složitějším, než najít jehlu v kupce sena. Možná i pro…

veterán
Od kdy je auto veterán?
11.9.2021

Veterán či oldtimer je auto, za kterým se kdekdo otočí a na silnici vzbudí náležitou pozornost. Možná i automobil, který vám stojí doma v garáži, patří mezi veterány, nebo je to youngtimer, který je adeptem na status veterána. Od kdy je auto veterán?