Menu
Místo, které je
přesně pro vás
Všechny vaše kalkulace, smlouvy a
údaje máte v klientské zóně
Stačí jen použít e-mail,
který jste zadali při srovnání
Doporuč a získej!
Pošlete to dál a vydělejte
Sdílejte svůj
odkaz
Kamarád
ušetří
Získá bonus
200 Kč
A vy vyděláte
peníze

Jak reklamovat zboží v roce 2018 — nenechte se vodit za nos!

article big
7 minut čtení
Životní styl
6.9.2018

Nakoupit zboží, používat jej několik týdnů či měsíců, poté se rozčílit nad tím, jak se vám sám od sebe zničí a klusat do obchodu pro nový nákup. Máte už tohoto kolotoče plné zuby? Naučte se, jak reklamovat zboží a ušetřit nemalé peníze.

Máte na víc! Za vaše těžce vydřené peníze si pořídíte zboží, strávíte určitý čas cestou do obchodu - a to všechno jen proto, aby se vám tento artikl brzy pokazil a museli jste kupovat nový? Vaší příští cesty do obchodu raději využijte k reklamaci. Nejen že tím dáte co proto obchodníkům, nabízejícím nekvalitní šunty, navíc pokud toto chování budete praktikovat častěji, ušetříte nemalé peníze. Před vaší rozhořčenou návštěvou prodejny se však vyzbrojte těmito užitečnými informacemi.

Záruční lhůta

Standardní lhůta, ve které můžete reklamovat zboží, je 24 měsíců od provedené koupě. Nemůžete samozřejmě reklamovat vady, na které vám byla poskytnuta sleva a které jsou uvedeny v prodejním dokladu. U věcí použitých (například oblečení ze second-handu či produkt z bazaru) může být lhůta zkrácena na 12 měsíců.

Zboží s jinou záruční lhůtou, než 2 roky  
Potraviny 8 dní či do data minimální trvanlivosti
Krmiva 3 týdny
Živá zvířata 6 týdnů

Nemovitosti

5 let

Záruční lhůta může být ze strany prodejce i prodloužena (viz náš předchozí článek).

Běžné opotřebení

Prodejce má právo zamítnout vám reklamaci, pokud se jedná o běžné opotřebení věci. Hranice mezi vadou a běžným opotřebením je však tenká a někteří prodejci se můžou i u vady ohánět tím, že se jedná o opotřebení.

Zde se vyplatí používat selský rozum. Pokud si koupíte boty, ve kterých budete chodit každý den pět kilometrů a po roce je přinesete s tím, že podrážka je ošoupaná a začíná se deformovat, zřejmě tuto stížnost prodejce vyhodnotí jako běžné opotřebení. Ovšem pokud si zakoupíte společenské střevíčky, u kterých vám hned po prvním tanci na plese praskne podešev, jedná se o vadu. Vadou by se dalo nazvat veškeré poničení věcí, které navzdory běžnému užívání vykazuje nějaké abnormality. Mezi takové se může řadit třeba poničený žebřík, který byl navržen pro váhu 100 kilogramů, ale pod vámi praskl hned po měsíci používání, přestože vážíte sotva 70 kilo.

Na co máte jako kupující nárok?

  • Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce. Jestliže koupíte telefon například v Datartu v Ostravě, a poté se přestěhujete do Brna, kvůli reklamaci se nemusíte trmácet zpět do moravskoslezské metropole. Reklamovat můžete na jakékoliv prodejně dané firmy.
  • Zboží nemusí být v originálním obalu. Prodejci se mnohdy ohání tím, že pro uznání reklamace musíte přinést i obal produktu. Tento požadavek však nemá žádnou oporu v zákoně.
  • Nepotřebujete účtenku. Pokud doklad o koupi ztratíte, můžete situaci zachránit tím, že doložíte výpis z účtu (pokud jste platili kartou). V ojedinělých případech může jako důkaz posloužit svědectví třetí osoby, která s vámi u nákupu byla.
  • Reklamace musí být vyřešena do 30 dnů. Na rozhodnutí, zda prodejce reklamaci uzná či nikoliv, má prodejce 3 dny. Celkové vyřízení reklamace však nesmí trvat déle, než 30 dní.
  • Potřetí máte nárok na vrácení peněz. Pokud se vám na zboží potřetí objevila stejná vada, máte právo odmítnout možnost třetí opravu a namísto toho požadovat vrácení peněz či výměnu zboží.

Kdy máte právo odstoupit od kupní smlouvy?

U reklamací si bohužel nemůžete vybrat, zda vám prodávající vrátí peníze, produkt vymění za jiný či jej nechá opravit. V určitých případech však máte právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz. Jedná se o:

  • Situaci, kdy se na zboží vyskytnou alespoň 3 různé vady zároveň, bránící jeho používání.
  • Třetí opravu té samé vady.
  • Obchod, uzavřený mimo kamennou prodejnu (po telefonu, přes internet či podomním prodejem). V takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů.

Jak postupovat v případě neuznané reklamace?

Pokud prodejce vaši reklamaci zamítne, nemusíte bezmocně složit ruce do klína. Máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která poskytne potřebné poradenství či přiměje obě strany k dohodě.

Rovněž můžete celou situaci řešit soudní cestou. Zvláště u dražšího produktu se může vyplatit nechat si vypracovat znalecký posudek a v případě, že jeho výsledek bude hovořit ve váš prospěch, obrátit se na soud, který s kladným posudkem pravděpodobně vyhrajete. V takovém případě soudní výlohy platí prodávající.

Nechce se vám dávat peníze za soud, když dopředu nevíte, jak dopadne? Obrátit se můžete na některou z vymáhacích společností (například vasenaroky.cz). Případ u nich zadáte a nic nemusíte platit předem. Peníze dostáváte v případě vyhraného soudního sporu, pokrácené o provizi vymáhací firmě (5 - 25% z vymáhané částky).

 

 

 

Mohlo by vás zajímat

thumb
Životní styl
Svátky v roce 2019 + tipy, jak si vykouzlit co nejvíc dnů volna
21.1.2019

Máte pocit, že všichni vaši známí na Facebooku jsou neustále v Dubaji, Římě nebo na své chalupě v Beskydech, odkud zveřejňují lákavé fotografie natruc všem tvrdě pracujícím lidem? „Kde ten člověk bere tolik dovolené?“ Vrtíte možná nechápavě hlavou.…

thumb
Životní styl
Ekonomická krize 2019: jak se na ni připravit, aby vám ublížila co nejméně
14.1.2019

Světová ekonomika se začíná přehřívat. Každý, kdo aspoň jednou v životě nahlédl do učebnice ekonomie jistě ví, že jednotlivé ekonomické cykly se střídají a období ekonomického růstu nemůže trvat donekonečna. Jaká opatření provést, aby vás ekonomická krize…

thumb
Cestovní pojištění
Jarní prázdniny 2019: termíny v jednotlivých krajích + tipy, jak ušetřit na dovolené
11.1.2019

Zanedlouho dostanou vaše děti příležitost odpočinout si od hodin matematiky a domácích úkolů. Blíží se jarní volno, které pro spoustu rodin znamená jediné – dovolenou na horách. Kdy si vy a vaše děti budete moct užít jarní prázdniny 2019? Na rozdíl…

thumb
Životní styl
Jaké země navštívit, než je zaplaví davy turistů? 5 posledních rájů na zemi
31.12.2018

Také jste si toho všimli? V posledních letech se cestování dostává pod kůži stále více lidem a možná i váš soused z prvního patra, který celý život vyrážel jenom na svou šumavskou chalupu, si letos zaletěl až na Bali. Tento cestovatelský rozmach má však i…