Nejprodávanější sportovní čtyřkolky pro dospělé
Sportovní čtyřkolky mohou někomu připadat jako taková hračka pro dospělé. A je to pravda. Kromě toho, že mnohými můžete udělat pořádný kus práce, tak si s nimi můžete pěkně zadovádět v bahně a kalužích jako za dětských let.
Sportovní čtyřkolky mívají vyšší výkon, menší hmotnost, těžiště o něco níž, náhon minimálně na zadní kola a kola bývají celkově širší. Pro sportovní čtyřkolky se často setkáte s označením QUAD, ale někdy také ATV (All Terrain Vehicle), což je spíše univerzálnější označení pro jakékoliv čtyřkolky. U sportovní čtyřkolky byste neměli jít s výkonem pod 300 ccm, opravdového nadšence pobaví rozhodně výkon 450 ccm.
Nezapomínejte, že i na čtyřkolku je potřeba mít řidičský průkaz. Zjistěte si zdvihový objem motoru, výkon a homologaci. Pokud je čtyřkolka homologována jako traktor, neobejdete se bez řidičského průkazu T. Čtyřkolku s objemem motoru do 50 ccm, výkonu 4 kW a váhou do 350 kg je možné řídit s oprávněním AM udělovaném od 15 let, nebo v rámci skupiny B. U výkonu do 15 kW a hmotnosti do 400 kg stačí skupina B1 udělovaná od 17 let nebo v rámci skupiny B.
I sportovní čtyřkolky musí mít povinné ručení, pokud jsou provozovány na pozemních komunikacích. Stejně tak si na čtyřkolku můžete sjednat i havarijní pojištění.
1.) Polaris Sportsman 1000
Zájemcům o sportovní čtyřkolky by neměla utéct tato povedená mašina. Čtyřkolka má vystrčená kola do stran, což z ní dělá trochu větší stroj, ale je díky nim dobře stabilní a v zatáčkách nemá tendenci převracet se. Sportsman se dá použít i na práci - vepředu je vybavený navijákem a dá se brzdit motorem. Posezení je udělané pěkně vysoko, řidič u ní má přehled o dění, přitom je vše pohodlné.
2.) Gladiator X1000
Gladiator je nejprodávanější čtyřkolka v České i Slovenské republice. Sílu motoru ucítíte okamžitě. Navíc je Gladiator stabilní, dobře kopíruje terén a zdokonalilo se u něj odpružení. Ramena má ohnutá, světlá výška je vyšší, má až 85 koní a pohon 4x4, čeká vás divoká jízda. Cena už ale bývá od 200 000 korun výš.
3.) Kawasaki KRX 1000
Kawasaki už není jen jméno pro pracovní nástroje, ale jsou to i sportovní čtyřkolky na pořádnou sportovní jízdu. U Kawasaki KRX 1000 se dbalo i na ochranu, která je díky rámu nadstandardní. Plusové body má za sedadla, která jsou pohodlná i na celodenní divokou jízdu v terénu. Ve vysokých rychlostech je stabilní, akcelerace je perfektní při nízkých i středních rychlostech. A nakonec i ve vyšších je přidání plynu dobře znát.
4.) Access Tomahawk 400
Víkendové projížďky krajinou, ale i divoká jízda, oboje dokáže Tomahawk, který je vhodný pro zkušené, ale i začínající jezdce. S nízkým podvozkem dobře drží v nejrůznějších terénech. Maximální rychlost je až 85 km/h a objem motoru 359,3 ccm. Konstrukce této sportovní čtyřkolky je robustní, můžete se tak na ni i na její komponenty spolehnout na dalších mnoho let.
5.) Honda TRX 520 Foreman Rubicon
Na této sportovní čtyřkolce si můžete kdykoliv způsob řazení. A to jak automat, kde se nebudete o řazení vůbec starat a prakticky o něm nebudete ani vědět, nebo se přepnout do manuálního režimu. Divočit se ale dá i v automatickém režimu. Pro Hondu i v tomto případě platí, že je to značka, která dbá na kvalitu. V hodnoceních získala body také za režim brzdění motorem, které má dva stupně. Pro dlouhý sjezd si zapnete jeho vyšší účinnost a soustředíte se už jen na řízení.
6.) Polaris General 1000
Polaris General 1000 je sportovní čtyřkolka, která dokáže zastat i pořádnou práci. Vzadu je vybavena nákladním prostorem a uveze skoro 500 kilo. Motor je výkonný, brzdy jsou vybaveny ABS, přitom už v základu je vybavena automatem. Výkon má až 100 koní. Polaris je známá americká značka, navíc byla první, která čtyřkolky začala v Americe vyrábět. A vybudovala si jméno, které je známkou kvality.
7.) CF Moto Gladiator X450
CF Moto Gladiator představuje nejprodávanější čtyřkolky v Evropě. U tohoto stroje je potřeba vyzdvihnout dobré zakrytí podběhu, které chrání motor, elektroniku od vody, kamení a hlíny. Tato sportovní čtyřkolka má náhon na všechna čtyři kola, je obratná a s posilovačem řízení se snadno ovládá. Plyn zabírá ihned po přidání. Brzdy jsou na všechny 4 kotouče a je to poznat na jejich výkonu.
8.) SMC 850 Sport
SMC 850 má vlastnosti klasické pracovní čtyřkolky včetně navijáku a tažného zařízení, ale geometrie kol je nastavena tak, aby šlo i o zábavu. Řízení je vybavené elektrickým posilovačem a jeho citlivost je výborná. Není možné nastavit jeho intenzitu, ale podle testů to ani není potřeba. Rozjezd je plynulý bez zbytečného cukání. Motor pochází ze stejné dílny jako pro Subaru. Mírné mínus získává za chybějící úložný prostor. K dispozici je pouze zadní nákladový pro umístění přihrádky.
9.) Kayo 200
Kayo se řadí mezi sportovní čtyřkolky, které mohou řídit dospělí, ale i jejich odrostlejší děti. Má homologaci pro použití v silničním provozu T3b, tedy s řidičským průkazem B, nebo od 17 let s řidičským průkazem T. Je lehká, vybavená automatem, obratná, je možné zařadit i zpátečku. Ačkoliv jde o značku, která u nás není ještě tak známá, má co nabídnout.
10.) Mad Max 300
Max Mad má silný a dravý motor s 300 ccm, jehož výrobcem je EGL Motorsport. Je masivní, ale přitom se hodí pro dva jezdce zároveň. Převodovka je manuální se čtyřmi rychlostmi a zpátečkou. Motor je benzinový. Se závodními pneumatikami a kvalitními tlumiči je i tento kousek dobrou hračkou do terénu.
Ačkoliv to vypadá, že jde jen o hračku pro dospělé, nejsou sportovní čtyřkolky levná záležitost. Na úplně první oťukání si můžete pořídit čtyřkolku za 30 000 korun, ale pro pořádnou jízdu už to bude chtít jednu nulu přidat. Ceny těch opravdu známých a kvalitních bývají okolo 300 000 korun.