porovnej24 logo
test

Musí mít čtyřkolka povinné ručení?

27. 11. 2021 | Aktualizováno: 28. 12. 2021
|
Délka čtení: 8 min.

Pořídili jste si čtyřkolku na řádění po polích, polních cestách, nebo v lese. Než se na místo dostanete, čeká vás ale cesta s běžným automobilovým provozem. V tu chvíli vás napadne, zda potřebuje povinné ručení čtyřkolka.

Při hledání odpovědi na to, zda musí mít povinné ručení čtyřkolka, se můžeme podívat do zákona číslo 56/2001 (zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích). Naprosto obecně je možné říct, že čtyřkolky (ať už speciální či sportovní), které nemají přidělenou registrační značku, nemohou být pojištěny ani povinným ručením, ani havarijním pojištěním. Ale to je pouze zobecnění, ze kterého je možné vycházet.

Homologace čtyřkolek jako kritérium

Hlavní dělení čtyřkolek a podle toho i stanovení, zda musí mít čtyřkolka povinné ručení, spočívá v homologaci. Homologované čtyřkolky, které jsou technicky způsobilé, aby mohly být použity na pozemní komunikaci, musí mít sjednané povinné ručení. V případě nesjednání povinného ručení hrozí stejné sankce jako u nepojištěného vozidla.

Nehomologované čtyřkolky nesplňují podmínky pro provoz na silnicích, nemají pro něj potřebné vybavení, a proto povinné ručení čtyřkolka mít nemusí a bude i složitější jej sjednat. Pokud však majitel po sjednání povinného ručení touží, je možné obrátit se na registr vozidel, aby udělil výjimku pro uvedenou nehomologovanou čtyřkolku. Na základě této výjimky by pak mohla být pojištěna.

Kategorie čtyřkolek

Pro stanovení ceny povinného ručení čtyřkolky jsou důležité její technické parametry. Kromě toho, zda je čtyřkolka homologovaná či nikoliv, se dále posuzuje kategorie i počet míst.

Čtyřkolky se dělí následovně:

  • kategorie L s bílou poznávací značkou a podkategorií LB je tvořena lehkými čtyřkolkami (nenaložené váží do 350 kg, výkon je do 4 kW, maximální konstrukční rychlost nepřesahuje 45 km/h). Pro čtyřkolku z kategorie LB je nutný řidičský průkaz AM nebo vyšší skupiny A.

  • kategorie L s bílou poznávací značkou a podkategorií LE (nenaložené váží do 400 kg a maximální výkon je do 15 kW). Bývají obvykle dvoumístné a spadají sem čtyřkolky jiné než lehké. Tyto čtyřkolky musí procházet technickou kontrolou po 6 letech po první registraci a dále po 4 letech. Řidičský průkaz nutný pro řízení těchto čtyřkolek musí patřit do skupiny B.

  • čtyřkolky kategorie R se žlutou poznávací značkou, tedy ostatní vozidla (hmotnost nenaložené čtyřkolky nepřesáhne 400 kilogramů, maximální rychlost nepřesahuje 40 km/h). Bývají jednomístné a je nezbytné mít řidičský průkaz skupiny B.


Povinné ručení

Získejte nejlevnější povinné ručení již od 1 009 Kč

Tip! Nejlevnější povinné ručení získáte porovnáním nabídek trhu. Stačí zadat pouze pár údajů:

Cena za povinné ručení čtyřkolky

Povinné ručení čtyřkolky je u mnoha pojišťoven stejné jako povinné ručení běžného vozidla. Co tedy ovlivňuje cenu povinného ručení čtyřkolky?

U sjednávání povinného ručení je nutné předložit:

  • velký technický průkaz,

  • osobní doklad pojistníka.

Kromě již uvedených technických parametrů, je pro stanovení ceny u některých pojišťoven důležitý i věk pojistníka a místo jeho bydliště. Tedy mladý a pro pojišťovnu nezkušený pojistník je rizikovější, a tedy i pojištění bude mít nejspíše dražší. Stejně tak ho bude mít dražší i pojistník z většího města, protože v těchto místech je riziko dopravní nehody vyšší. Cenotvorba je však u pojišťoven individuální.

Na sjednání pojištění pro vaši čtyřkolku či tříkolku rozhodně nezapomínejte. Na jedné straně roste počet krádeží těchto strojů, na druhou stranu i kontroly ze strany policie jsou stále častější. Výhodou pro pojistníka jsou také asistenční služby, které bývají standardně u povinného ručení nabízeny.

Havarijní pojištění na čtyřkolky

U čtyřkolek, které nejsou určeny pro závodění, je možné sjednat také havarijní pojištění. U havarijního pojištění do hry vstupuje také věk samotné čtyřkolky. Čtyřkolky, které jsou starší 10 let už bývají nepojistitelné, nebo je jejich pojištění dražší. Podobnost s pojištěním vozidel je také v tom, že je možné sjednat sezónní pojištění (tedy pojištění jen na ty měsíce sezńy, kdy pojistitel se čtyřkolkou jezdí), případně povinné ručení na měsíc (krátkodobé, které po uplynutí dané doby končí).

Havarijní pojištění

Vyrazte na cesty bez starostí s havarijním pojištěním

Tip! Kalkulačku havarijního pojištění nemusíte složitě hledat, stačí kliknout sem:

I povinné ručení čtyřkolky je možné sjednat s okamžitou platností online, dočasná zelená karta bývá odeslána e-mailem ihned po sjednání. Poštou vám pak bude doručena originál zelená karta. Sjednání online bývá o poznání levnější než přímo na pobočce, vhodné je navíc využít služby kvalitního srovnávače povinného ručení.

 

Jak se vám tento článek líbil?

Sdílet článek

Související články

  • dalnice-z-mostu
    01. února 2024|Porovnej24
    Jízda po dálnici bez známky? Co vám hrozí? (ručně vytvořeno)

    V České republice se nachází přes 1000 kilometrů dálnic, které spojují nejvýznamnější metropole a státy. Řidiči díky síti dálnic přejedou od západu na východ Čech přibližně za 5 hodin. Jízda po dálnici bez známky se ale nevyplácí. Co řidičům hrozí a platí povinnost pro všechny?

  • test
    29. ledna 2024|Porovnej24
    Kdo patří do rizikové skupiny řidičů?

    Srovnávače pojištění vozidel po vás chtějí zadat široké spektrum informací. Prostřednictvím těchto údajů vyhodnocují, zda jste tzv. riziková skupina řidičů. Při hledání vhodného povinného ručení proto narazíte na značné rozdíly v cenách nabízených pojištění.

  • test
    27. prosince 2023|Porovnej24
    Plná čára není zeď. Existuje hned několik případů, kdy ji můžete beztrestně přejet

    Pro většinu řidičů je plná čára pomyslnou zdí, kterou nesmí překročit, jinak by jim hrozila vysoká pokuta. Není to ale vždycky pravda, existuje totiž hned několik případů, kdy ji lze beztrestně přejet a ještě si ušetřit nějaký ten čas.

  • test
    20. prosince 2023|Porovnej24
    Našli jsme 5 kombíků s největším kufrem: Favoritem je vlajkový model od Škodovky

    Víte, které auto má největší kufr? Někdo si vybírá nový vůz podle vzhledu, jiní zase podle motorizace či ceny. Nicméně pro mnoho z nás je nejdůležitější velikost zavazadlového prostoru.

  • test
    18. prosince 2023|Porovnej24
    Znáte všechny dopravní značky? Představíme vám ty nejzáludnější, které si lidi nejčastěji pletou

    Dopravní značky a organizace silničního provozu – klíčový pilíř bezpečnosti všech jeho účastníků. S většinou dopravních značek se seznámíte už v autoškole. Na některé ale brzy zapomeneme, nebo si je řidiči pletou s jinými.

  • test
    16. října 2023|Porovnej24
    Pokuta za stání na invalidech, přechodu pro chodce nebo v zákazu stání. Co vám hrozí?

    Nedostatek parkovacích míst vede řidiče k různým pokusům o odstavení auta. S myšlenkou “na těch pár minut to snad nevadí” nechávají auto v zákazu stání, na méně frekventovaném přechodu pro chodce a vyhrazených stáních. V dnešním článku se podíváme na pokutu za stání na invalidech.

  • test
    11. října 2023|Porovnej24
    Kruhový objezd: Vcelku banální věc zatápí mnoha řidičům

    Kruhový objezd – Češi se často dopouští chyb, jako nedání přednosti, nevhodné použití směrovek nebo zbytečné zdržování. 

  • test
    25. září 2023|Porovnej24
    Jak opravit plynové vzpěry? Vyplatí se oprava svépomocí?

    Rádi si usnadňujeme život. Někdy stačí drobnost, jindy jde o složité vynálezy. Plynová vzpěra je jeden z nenápadných pomocníků. Zvládá přitom těžkou práci. Jak opravit plynové vzpěry, abychom se na ně mohli dále spoléhat?

  • test
    06. září 2023|Porovnej24
    Jak správně postupovat při odstoupení od kupní smlouvy auta? 3 nejčastější důvody

    Ze zákona máte jako kupující nárok odstoupit od kupní smlouvy. Toto právo nesmí být spojeno s žádnou sankcí. Odstoupení od kupní smlouvy auta není výjimkou. Pojďme se podívat na detaily tohoto kroku.

  • test
    04. září 2023|Porovnej24
    Přechod pro chodce: Pravidla, která byste měli znát a dodržovat

    Bezpečné místo pro přecházení silnice. Tak bychom měli vnímat přechod pro chodce, ať už jsme chodci nebo řídíme motorové vozidlo. Skutečnost je ale taková, že si pravidla pro přecházení silnice a používání přechodů vysvětlujeme každý trochu jinak.