Menu
Místo, které je
přesně pro vás
Všechny vaše kalkulace, smlouvy a
údaje máte v klientské zóně
Stačí jen použít e-mail,
který jste zadali při srovnání
Doporuč a získej!
Pošlete to dál a vydělejte
Sdílejte svůj
odkaz
Kamarád
ušetří
Získá bonus
200 Kč
A vy vyděláte
peníze

Jak reklamovat zboží v roce 2020 — nenechte se vodit za nos!

6.5.2020

Nakoupit zboží, používat jej několik týdnů či měsíců, poté se rozčílit nad tím, jak se vám sám od sebe zničí a klusat do obchodu pro nový nákup. Máte už tohoto kolotoče plné zuby? Naučte se, jak reklamovat zboží a ušetřit nemalé peníze.

Jak reklamovat zboží v roce 2020 — nenechte se vodit za nos!
9 minut čtení
Životní styl

Máte na víc! Za vaše těžce vydřené peníze si pořídíte zboží, strávíte určitý čas cestou do obchodu - a to všechno jen proto, aby se vám tento artikl brzy pokazil a museli jste kupovat nový? Vaší příští cesty do obchodu raději využijte k reklamaci. Nejen že tím dáte co proto obchodníkům, nabízejícím nekvalitní produkty, navíc pokud toto chování budete praktikovat častěji, ušetříte nemalé peníze. Před vaší rozhořčenou návštěvou prodejny se však vyzbrojte těmito užitečnými informacemi.

záruční lhůta zboží

Záruční lhůta zboží

Standardní lhůta, ve které můžete reklamovat zboží, je 24 měsíců od provedené koupě. Nemůžete samozřejmě reklamovat vady, na které vám byla poskytnuta sleva a které jsou uvedeny v prodejním dokladu. Tzn. pokud koupíte boty, na které prodejce poskytuje slevu kvůli tomu, že byly dlouho vystavené ve výloze a jsou tudíž vybledlé, a vy poté boty budete reklamovat právě kvůli jejich barvě, s reklamací neuspějete.

U některých typů produktů se však můžete setkat s jinou délkou záruční lhůty.

Zboží s jinou záruční lhůtou, než 2 roky  
Potraviny do data spotřeby nebo minimální trvanlivosti
Krmiva 3 týdny
Živá zvířata 6 týdnů

Nemovitosti

5 let (jedná se o odpovědnost za vady, vzniklé 5 let od koupě)

Záruční lhůta může být ze strany prodejce i prodloužena.

Tip! Pokud si kupujete nové boty, vybírejte zboží pouze v ověřených obchodech. Minimalizujete tak komplikace a možná budete i překvapeni vstřícným jednáním v případě reklamace. 

Některé ověřené eshopy s obuví vám navíc dají peníze za každý nákup:
* Eobuv.cz - 8 % zpět
* Deichmann.com - 8 % zpět
* CCC.eu - 8 % zpět

opotřebené zboží

Běžné opotřebení

Prodejce má právo zamítnout vám reklamaci, pokud se jedná o běžné opotřebení věci. Hranice mezi vadou a běžným opotřebením je však tenká a někteří prodejci se můžou i u vady ohánět tím, že se jedná o opotřebení.

Zde se vyplatí používat selský rozum. Pokud si koupíte boty, ve kterých budete chodit každý den pět kilometrů a po roce je přinesete s tím, že podrážka je ošoupaná a začíná se deformovat, zřejmě tuto stížnost prodejce vyhodnotí jako běžné opotřebení. Ovšem pokud si zakoupíte společenské střevíčky, u kterých vám hned po prvním tanci na plese praskne podešev, jedná se o vadu. Vadou by se dalo nazvat veškeré poničení věcí, které navzdory běžnému užívání vykazuje nějaké abnormality. Mezi takové se může řadit třeba poničený žebřík, který byl navržen pro váhu 100 kilogramů, ale pod vámi praskl hned po měsíci používání, přestože vážíte sotva 70 kilo.

Tip! Nový žebřík nebo nářadí teď můžete pořídit i přes cashback, kde za každý nákup dostanete peníze zpět:

* Patro.cz - 12 % zpět
* Baumax.cz - 3,5 % zpět
* VelkyKosik.cz - 8 % zpět

reklamace zboží

Na co máte jako kupující nárok?

Při reklamaci se můžete setkat s řadou výmluv od prodejce. Nenechte se odbýt a zjistěte, jaká jsou vaše práva.

  • Zboží můžete reklamovat na jakékoliv pobočce. Jestliže koupíte telefon například v Datartu v Ostravě, a poté se přestěhujete do Brna, kvůli reklamaci se nemusíte trmácet zpět do moravskoslezské metropole. Reklamovat můžete na jakékoliv prodejně dané firmy.
  • Zboží nemusí být v originálním obalu. Prodejci se mnohdy ohání tím, že pro uznání reklamace musíte přinést i obal produktu. Tento požadavek však nemá žádnou oporu v zákoně.
  • Nepotřebujete účtenku. Pokud doklad o koupi ztratíte, můžete situaci zachránit tím, že doložíte výpis z účtu (pokud jste platili kartou). V ojedinělých případech může jako důkaz posloužit svědectví třetí osoby, která s vámi u nákupu byla.
  • Reklamace musí být vyřešena do 30 dnů. Na rozhodnutí, zda prodejce reklamaci uzná či nikoliv, má prodejce 3 dny. Celkové vyřízení reklamace však nesmí trvat déle, než 30 dní. Jestliže prodejce lhůtu 30 dní překročí, má kupující automaticky nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.
  • Potřetí máte nárok na vrácení peněz. Pokud se vám na zboží potřetí objevila stejná vada nebo počtvrté jiná vada, máte právo odmítnout možnost třetí opravu a namísto toho požadovat vrácení peněz či výměnu zboží.
  • Jiná délka záruční lhůty. Záruční lhůta může být delší než 24 měsíců. Mnozí obchodníci nabízí prodlouženou záruční lhůtu (například v délce 3 let). Je však důležité vědět, že záruční lhůta může být obchodníkem prodloužena, nikdy však zkrácena.

eshop vrácení zboží

Kdy máte právo odstoupit od kupní smlouvy?

U reklamací si bohužel nemůžete vybrat, zda vám prodávající vrátí peníze, produkt vymění za jiný či jej nechá opravit. V určitých případech však máte právo od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz. Jedná se o:

  • Situaci, kdy se na zboží vyskytnou alespoň 3 různé vady zároveň, bránící jeho používání.
  • Třetí opravu té samé vady.
  • Obchod, uzavřený mimo kamennou prodejnu (po telefonu, přes internet či podomním prodejem). V takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů.

neuznaná reklamace

Jak postupovat v případě neuznané reklamace?

Pokud prodejce vaši reklamaci zamítne, nemusíte bezmocně složit ruce do klína. Máte možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která poskytne potřebné poradenství či přiměje obě strany k dohodě.

Rovněž můžete celou situaci řešit soudní cestou. Zvláště u dražšího produktu se může vyplatit nechat si vypracovat znalecký posudek a v případě, že jeho výsledek bude hovořit ve váš prospěch, obrátit se na soud, který s kladným posudkem pravděpodobně vyhrajete. V takovém případě soudní výlohy platí prodávající.

Nechce se vám dávat peníze za soud, když dopředu nevíte, jak dopadne? Obrátit se můžete na některou z vymáhacích společností (například vasenaroky.cz). Případ u nich zadáte a nic nemusíte platit předem. Peníze dostáváte v případě vyhraného soudního sporu, pokrácené o provizi vymáhací firmě (5 - 25% z vymáhané částky).

Tip! Nejste rozhazovačným typem? Podívejte se, jak chytře nakupovat s cashbackem.

Přejděte na cashback

Mohlo by vás zajímat

thumb
Kam vyrazit na líbánky v Čechách? Podívejte se na ta nejromantičtější místa u nás
13.7.2020

Pokud ještě nevíte, kam vyrazit na líbánky, zkuste zvážit i Českou republiku. Přinášíme vám seznam míst, ve kterých romantika pulzuje za jakéhokoliv počasí. Na druhou stranu, líbánky můžete strávit kdekoliv, hlavní je, že si je užijete a prožijete…

thumb
Chorvatsko bez turistů? Tipy na zapomenutá místa, kde nepotkáte davy Čechů
10.7.2020

Celý rok se těšíte na moment, kdy si odpočinete od stresu a rutiny běžných dní, a pak přijedete do vaší chorvatské destinace, kde se kvůli davům turistů cítíte vystresovaněji, než v dopravní zácpě. A od každodenní rutiny také neutečete, protože na plážích…

thumb
10 nejkrásnějších jezer v Rakousku na kempování, plavání, rybaření a další oblíbené aktivity
9.7.2020

Přestože Rakousko nepatří mezi největší země světa, na jeho území se nachází okolo 2000 jezer. Pokud jste příznivci aktivit u vodních zdrojů vybrali jsme pro vás přehled těch nejkrásnější jezera v Rakousku.

thumb
Jak na výběr z bankomatu v zahraničí, aby vás vyšel co nejlevněji?
8.7.2020

Věčné dilema každého cestovatele — jak na dovolené vybrat hotovost, aby se váš rozpočet zbytečně neprohnul kvůli drahým poplatkům. Existuje pár triků, které mají šanci váš výběr z bankomatu v zahraničí výrazně zlevnit.